Een tablet, tv of smartphone die in de tijd dat je naar de kassa loopt duurder is geworden. Wie weet, met het nieuwe dynamische prijsbeleid van de Media Markt kan het zo maar realiteit worden. De elektronicaketen introduceert het systeem dat we online al langer kennen, nu in zijn fysieke winkels. De prijskaartjes in alle 33 vestigingen zijn vervangen door e-readers waarop de prijs en productspecificaties realtime worden weergegeven.

Geautomatiseerd

Het is de opstap naar het live veranderen van prijzen. Het concern geeft nu al aan dat zij in de toekomst de prijzen ook door de dag heen willen aanpassen. "Maar we gaan eerst kijken hoe de consument en concurrentie hierop reageren", meldt Media Markt aan Retailnews.nl.

Het aanpassen van de prijzen gebeurt volledig geautomatiseerd op basis van de prijzen van de 25 grootste concurrenten. Hierdoor kunnen prijzen dus lager uitvallen, maar ook hoger, wanneer Media Markt zelf al de goedkoopste is. "De tijd dat klanten zelf prijzen moeten vergelijken is voorbij", aldus directeur Barry van Ruiven in het persbericht.

Afwijkende prijzen

Productprijzen verschillen overigens al langer per vestiging. Het concern ziet iedere Media Markt-vestiging en Media Markt-webshop als afzonderlijke bedrijven. Daarom bepaalt iedere vestiging en de webshop zijn eigen assortiment en verkoopprijzen.

Het is ook niet verboden om verschillende klanten andere prijzen aan te bieden. Zolang het voor de klant duidelijk is welke prijs betaald moet worden voordat de daadwerkelijke aankoopbeslissing is genomen, is een aankoop niet misleidend. Dat ligt verankerd in de Prijzenwet. Zo heeft Google een patent op het toewijzen van dynamische prijzen. Met de techniek kan een koper een andere prijs worden voorgeschoteld op basis van zijn profiel.