Grote bedrijven als HBO, Warner Brothers, New York Times, Bravo, History Channel en Metro News zijn afgelopen week samenwerkingen aangegaan met Foursquare. Deze mobiele dienst is gericht op het delen van ervaringen tijdens het uitgaan. Gebruikers kunnen per mobieltje 'inchecken' op de Foursquarepagina van horecazaken waar ze zijn. Ook kunnen ze over deze plekken commentaar achterlaten.

Door vaak in te checken via Foursquare kunnen gebruikers punten scoren en daarmee een bepaalde status verdienen, die wordt uitgekeerd als virtuele medailles (badges). Wie het meest een bepaalde horecazaak aandoet, wordt op Foursquare de virtuele burgemeester van die plek. Meerdere horeca-ondernemers geven vaste Foursquare-bezoekers inmiddels ook kortingen.

Opt-in

De dienst bevat geen advertenties. In plaats daarvan wil Foursquare geld verdienen aan sponsoring, vertelde oprichter Dennis Crowley eind vorig jaar bij een bezoek aan Amsterdam. Die sponsoringdeals komen nu op gang, schrijft het Amerikaanse marketingblad AdAge. De nieuwe samenwerkingen met tv-partijen zijn bedoeld om Foursquare-gebruikers die buitenshuis zijn eraan te herinneren dat een favoriete serie of film op het punt staat te beginnen. Ook krijgen ze uitgaanstips die bij hun tv-smaak passen.

Foursquare-leden krijgen de promotionele berichten alleen als zij hiervoor toestemming geven (opt-in). Warner Brothers promoot bijvoorbeeld zijn film Valentine's Day via Foursquare. De filmstudio geeft in grote Amerikaanse steden via Foursquare tips waar in de buurt romantische plekken zijn. Tv-aanbieder Bravo biedt Foursquare-leden ook kortingsbonnen als zij op bepaalde plekken inchecken.

Pepsi en New York Times

De grote Amerikaanse restaurantgids Zagat startte deze week ook een samenwerking met Foursquare rond het aanleveren van restauranttips. Eerder ging ook Pepsi in zee met het mobiele sociale netwerk.

Verder geeft de New York Times bezoekers van de Olympische Winterspelen in Vancouver deze week uitgaanssuggesties via Foursquare. Bezoekers kunnen daarmee de speciale Olympische Spelen-badge verdienen.

1 miljoen check-ins

Foursquare telt nu circa 200.000 leden en groeit snel. De Foursquare-servers krijgen meer dan 1 miljoen check-ins per week te verwerken. Foursquare-applicaties zijn beschikbaar voor Android, iPhone, Palm Windows Mobile en Blackberry. Daarnaast kan inchecken ook via de mobiele website.

Foursquare werkt sinds kort in de hele wereld. Gebruikers kunnen nu ook zelf handmatig locaties invoeren. Tot voor kort was de dienst alleen beschikbaar in enkele tientallen wereldsteden, waaronder Amsterdam.