De bedrijven, waaronder Fox, CBS en NBC Universal, willen volgens The Wall Street Journal een concurrent voor Youtube opzetten. De website moet de primaire bron voor tv-series worden. De vier mediabedrijven willen de inkomsten halen uit online advertenties. De overeenkomst is volgens de krant echter nog verre van gesloten.

Disney, onder andere eigenaar van ABC, neemt geen deel aan de gesprekken. Het bedrijf vertrouwt liever op de kracht van zijn eigen merken en wil niet samen met anderen content aanbieden.

De gesprekken zijn ingegeven door het immer populairder worden van Youtube. Die populariteit is volgens The Wall Street Journal te danken aan de films van de gebruikers zelf, maar ook voor een groot deel door het auteursrechtelijk beschermd materiaal dat op Youtube wordt gezet. Hieronder vallen onder andere de televisieseries van de vier. Eerder waren Fox , CBS en NBC al met elkaar in gesprek over een mogelijke, gezamenlijke aanklacht tegen Youtube wegens het schenden van het auteursrecht.

De krant stelt dat Google reeds licenties betaalt aan de mediaindustrie om zichzelf zo te vrijwaren van rechtszaken. Zo heeft Google volgens ingewijden 140 miljoen dollar betaalt om de komende drie jaar content van Fox te kunnen aanbieden. NBC en CBS hebben inmiddels overeenkomsten met Youtube met betrekking tot het aanbieden van hun content.

Online video is hot. Google nam eerder dit jaar Youtube over voor 1,65 miljard dollar. Vrijdag werd tevens bekend dat een andere videosite, Metacafe, mogelijk verkocht wordt voor een bedrag tussen de 200 en 300 miljoen dollar.