In de Verenigde Staten is een pittige strijd gaande rond de aantrekkelijke kabelmarkt. AT&T staat op het punt een grote slag te slaan met de mogelijke overname van MediaOne. Als dit doorgaat, ontstaat een ware kabelmoloch: AT&T heeft dan 60 procent van de markt in handen. Eerder deze maand bood concurrent Comcast 48 miljard dollar voor MediaOne, dat voor de helft eigenaar is van het Amsterdamse A2000. Hierna ging de grootste Amerikaanse telefoonmaatschappij – AT&T – hier overheen met een bod van 58 miljard dollar. MediaOne heeft haar voorkeur voor dit laatste bod uitgesproken. MediaOne levert via haar kabelnetwerk telefoon-, televisie- en internetdiensten. Deze zogenaamde breedbanddiensten, waarmee op hoge snelheid diverse internettoepassingen via de kabel kunnen worden aangeboden, worden steeds belangrijker. MediaOne is met vijf miljoen gebruikers het derde kabelbedrijf in de VS. In de hele wereld heeft het bedrijf bijna 14 miljoen gebruikers. AT&T is de laatste tijd zeer actief op jacht naar kabelbedrijven. Begin maart nam het al voor 55 miljard dollar TeleCommunications Inc. (TCI) over. Ook is AT&T grootaandeelhouder van @Home. Als MediaOne daadwerkelijk voor AT&T kiest, slaat dit bedrijf hiermee een grote strategische slag. Comcast heeft nog tot 5 mei de tijd om een tegenbod te doen en heeft inmiddels de hulp van Microsoft en America Online ingeroepen. Deze twee reuzen zullen bepaald niet blij zijn met het ontstaan van kabelmoloch AT&T, zo redeneert Comcast, dat hoopt dat Microsoft en America Online hun financiële steentje zullen bijdragen.