Tijdens de eerste dagen van het EK-voetbal zag de site Thuisbezorgd.nl naar eigen zeggen het aantal bestellingen met 40 procent stijgen. Een deel daarvan kan veroorzaakt zijn door het slechte weer van zaterdag, aldus Thuisbezorgd.nl-directeur Jitse Groen tegenover WebWereld. "Als het weer buiten slechter is, zien we de omzet stijgen." Maar het EK heeft volgens hem ook een duit in het zakje gedaan.

Ook bij Urbanbite.nl, die vooral maaltijden van bezorgrestaurants in Amsterdam aanbiedt, zijn schommelingen in het aantal bestellingen te zien tijdens het EK. "Tijdens de eerste wedstrijd van Oranje zagen we niet meer bestellingen dan normaal. Maar afgelopen zaterdag, bij het begin van het EK, steeg de verkoop met 20 tot 25 procent", aldus Carl Lens van Urbanbite.

In hoeverre dit is veroorzaakt door het EK, kan Lens niet precies zeggen. Wel ziet hij op drukke dagen een daling van 15 procent van het gemiddelde bestelbedrag. Dat duidt op meer 'snelle happen'.

Vooral tijdens de finale, die op zondag 4 juli plaats heeft, verwacht Thuisbezorgd.nl veel bestellingen. "Op de zondag wordt in het algemeen vaker eten besteld", aldus Groen. "En op speciale dagen, zoals ook op Tweede Pinksterdag, stijgt het aantal bestellingen ook."