Microsoft voert al tijden een zware concurrentieslag op de instant messaging-markt met partijen als Yahoo en – vooral – America Online. Dit laatste concern is nog altijd marktleider, maar voelt de hete adem van Microsoft in de nek. Microsoft stelt zelf dat het inmiddels met MSN Messenger honderd miljoen actieve gebruikers per maand heeft. De nieuwe versie van de communicatiesoftware – die in het tweede of derde kwartaal van dit jaar moet uitkomen – moet nog meer gebruikers wegtrekken bij de concurrentie, zo is de bedoeling. Een van de wapens die Microsoft in de strijd gooit, is de opname van spraak- en beeldondersteuning in de messenger. Het idee voor de integratie is overigens niet nieuw. Aartsrivaal America Online lanceerde ooit eenzelfde plan voor de AOL Messenger, maar dit werd door de Amerikaanse Federal Communications Commission tegengehouden. Deze autoriteit vreest dat AOL hiermee nog dominanter op de markt zou worden. AOL is het hiermee niet eens en betoogt dat de markt voor instant messaging zeer concurrerend is. In de huidige versie van MSN Messenger zit ook ondersteuning voor webcams. Dit gebeurt echter niet in de standaardversie, maar via Microsoft-partner Logitech. Experts vinden ondersteuning voor spraak en beeld een aantrekkelijke optie, maar wijzen erop dat het onderhouden ervan door Microsoft erg duur kan zijn. Dat is onder meer de reden dat Yahoo er nog niet mee is begonnen. Naast ondersteuning voor video komt Microsoft onder meer met een vernieuwde gebruikersinterface en geïntegreerde spelletjes, zodat gebruikers online bijvoorbeeld patience kunnen spelen.