Van de Nederlandse internetters heeft het afgelopen jaar 86 procent via het web diensten of goederen gekocht. Dit blijkt uit het eScape-onderzoek van InSites Consulting. In vergelijking met het voorafgaande jaar houdt dit een `sterke stijging' van 30 procent in, zo concluderen de onderzoekers. Boeken zijn hierbij het meest populair: 15 procent van het totaal aantal transacties. Ook kleding en schoenen doen het met 10 procent goed. De verkoop van cd's via internet is ten opzichte van de totale online afzet gezakt van 13 naar 9 procent. "De klassieke online producten zoals cd's en software zijn de voorbije jaren steeds minder dominant geworden", verklaart een van de onderzoekers. Verder laten event- en transportickets een sterke stijging zien. Inmiddels heeft één op de drie Nederlandse surfers die ervaring heeft met e-commerce hinder ondervonden bij het online bestellen. Het meest genoemd worden daarbij: technische problemen op de site tijdens het bestellen, creditcards als enige betaalmiddel en bestellingen die nooit geleverd worden. Het onderzoek is gedaan onder negenduizend Nederlandse surfers, aangevuld met duizend telefonische enquêtes.