De gehoste software, Business Productivity Online Suite (BPOS) geheten, bestaat onder meer uit email en andere applicaties binnen Office, SharePoint en webconferencing. Klanten hebben in de afgelopen weken zeker drie maal last gehad van storingen.

Een daarvan deed zich voor op 23 augustus. Webwereld schreef daar eerder al over. Maar nu blijkt dat er daarna nog meer incidenten zijn geweest, op 3 september en op 7 september, zo schrijft Morgan Cole in een blog. Cole is bij Microsoft verantwoordelijk voor de klantervaring met BPOS.

Klanten van Microsoft hadden op die drie dagen vooral moeite om in te loggen. “Elk probleem met de service is een verstoring van uw bedrijfsvoering en dat is niet acceptabel”, schrijft Cole.

Uptime niet gehaald

Microsoft belooft als serviceprovider een uptime van 99,9 procent, Volgens een van de reageerders op het blog staat Microsoft nu op 99,7. Microsoft heeft een geldteruggarantie als de uptime daalt onder de 99,9 procent. De IDG News Service heeft aan Microsoft gevraagd om meer informatie over die garantie, maar nog niet gekregen.

Cole zegt in zijn blog dat de storing bij de servers van BPOS geen effect hebben gehad op andere services. In de laatste weken is ook Hotmail geregeld onbereikbaar of hebben gebruikers moeite met inloggen. Microsoft zegt de problemen met Hotmail nog te onderzoeken.