Meer dan een derde van de Nederlanders vreest dat gegevens die zijn opgeslagen op een rfid-chip niet alleen worden gebruikt voor het doel waartoe ze verzameld worden. Tweederde zegt zich zorgen te maken over het doorverkopen van persoonsgegevens van rfid-chips aan bedrijven voor reclamedoeleinden.

Dat zijn enkele conclusies uit een grootschalig onderzoek van de Consumentenbond, het Rathenau Instituut en ECP.nl naar de bekendheid en acceptatie van rfid in Nederland.

Hoewel veel consumenten de term radio frequency identification (rfid) niet kennen, denken ze wel dat de ontwikkeling niet meer te stoppen is. Het gebruik van rfid neemt in de nabije toekomst een grote vlucht gaat nemen, zo is de verwachting. Rfid wordt onder meer gebruikt bij de ov-chipkaart, het nieuwe paspoort en in de transportsector.

Uit het onderzoek blijkt verder dat tweederde van de ondervraagden wil weten wanneer een product is uitgerust met een rfid-chip. De Consumentenbond heeft vrijdag een brief naar het RFID-platform Nederland gestuurd waarin wordt opgeroepen om rfid-chips bij de aankoop van producten standaard op 'uit' te zetten.