Dat blijkt uit een onderzoek van ProActive International dat is uitgevoerd in opdracht van NOB Interactive. De snelheid van de verbinding wordt als belangrijkste argument genoemd. Multimedia is ook een belangrijke meerwaarde van de snellere verbinding. Bijna driekwart van de huidige kabelinternetters zegt complete radio- en televisieprogramma's via internet te willen ontvangen.

Voor dit onderzoek heeft ProActive breedband gelijk gesteld aan alle netverbindingen sneller dan ISDN. Volgens ProActive wil 57 procent van de internetters die nu nog geen breedband verbinding heeft in de toekomst overstappen. Hoeveel men bereid is te betalen voor een snelle internetverbinding is niet gevraagd.

De prijs blijkt wel een belangrijk argument om vast te houden aan de analoge netverbinding. Bijna eenderde van de internetters die surfen via de gewone telefoonlijn zegt kabelinternet te duur te vinden.

Privacy

Voor het zogenoemde Breedbandonderzoek interviewde ProActive ruim 500 consumenten. Deze zijn allemaal al online en deden eerder mee aan de Nationale Internet Monitor, het bekende internetonderzoek van ProActive. Volgens onderzoeker Fedor de Lange is een selectie gemaakt van mensen met analoge netverbindingen en kabelinternet. "De verdeling was ongeveer fiftyfifty", aldus De Lange.

De onderzoekers noemen het 'opvallend' dat consumenten privacy ook bij breedbandinternet zeer belangrijk vinden. "Na snelheid van de verbinding is bescherming van de privacy de belangrijkste voorwaarde voor een internetaansluiting", zegt De Lange. "Dat is bij analoog ook erg belangrijk."

Betalen voor diensten?

Betalen voor webdiensten blijft een heikel punt. Een ruime meerderheid (58 procent) van de internetters die al kabelinternet heeft, of overweegt over te stappen op kabel of ADSL, houdt de hand op de knip. Ruim 40 procent is wel bereid te betalen voor webdiensten, dat moet dan per dienst en niet op basis van een maandelijks abonnement.

Hoe breedbanddiensten er uit moeten zien is onduidelijk. ProActive legde twee mogelijkheden voor: in thema's of in functionaliteit. "Bij thema's moet gedacht worden aan speciale kanalen voor sport of nieuws", legt De Lange uit. "Functionaliteit is bijvoorbeeld een chatbox." De antwoorden geven geen duidelijk beeld, de respondenten bleken gelijk verdeeld.