KPN's eigen website ondervindt problemen, bevestigt het webcareteam vanmiddag op Twitter. Ondertussen klagen diverse gebruikers op social media dat hun internetverbindingen via KPN niet of niet goed werken. Dit betreft zowel mobiele verbindingen als vaste, waaronder ook glasvezel. Webwereld heeft hierover ook een directe tip binnengekregen.

Uitzoeken

Een woordvoerder van KPN weet aan Webwereld nog niet te bevestigen of ontkennen dat er een of meerdere storingen zijn. Dat wordt nu uitgezocht, laat hij nog weten. Externe toegang tot KPN.com lijkt nu in ieder geval wel naar behoren te werken.

De storingspagina van KPN zelf vermeldt slechts een lokale internetstoring in Leiden. Die raakt ook de telefonie- en interactieve tv-diensten van het telecomconcern. "Mogelijk dien je na de storing de KPN Experia Box uit- en aan te zetten om weer verbinding te kunnen maken", aldus het meldingsbericht dat om 13:20 online is gezet.

Backbone-probleem?

Ondertussen stelt de Nederlandse it-nieuwssite TechZine dat er wel degelijk een grote, landelijke KPN-storing plaatsvindt. De oorzaak zou liggen in KPN's backend; de verbinding van de eigen datacenters met de rest van het internet. Storingsmonitor AlleStoringen.nl vermoedt een oprisping bij backbone-provider Level 3, die eerder vandaag de verbindingen van T-Mobile klanten heeft verstoord. Dit vermoeden is gebaseerd op metingen van monitoringdienst Keynote.

Update 16:23 Een KPN-woordvoerder bevestigt aan Webwereld dat er inderdaad een storing is voor zakelijke internetklanten. Dit is voor zowel DSL- als glasvezelverbindingen. De impact en reikwijdte van deze storing worden momenteel nog onderzocht, terwijl KPN ook aan een oplossing werkt, benadrukt de woordvoerder. "De grootte lijkt mee te vallen." Internetverbindingen van zakelijke klanten kunnen trager zijn dan normaal.