Facebook stelde vorig jaar haar netwerk open voor applicaties van derden. Tijdens de F8 ontwikkelaarsconferentie in San Francisco kondigde Facebook medewerking van bekende namen aan zoals Amazon.com, Digg, Forbes, Microsoft, Twitter en Warner Brothers. De verwachting was dat de openstelling een enorme rijkdom aan applicaties zou opleveren. Oprichter en CEO Mark Zuckerberg sprak over ontwikkelaars die dankzij de applicaties een eigen bedrijf kunnen starten. Kwantitatief was de openstelling een succes: het leverde 23.160 Facebook-applicaties op. Maar uit een analyse van FlowingData blijkt dat de applicaties inhoudelijk niet zo interessant zijn: meer dan de helft valt in de categorie Fun.

Spamgevaar

Een onderzoek van de BBC toonde aan dat er nog een ander probleem is met de Facebook-applicaties: de gebruikers hebben een grotere kans om met spam te worden geconfronteerd in vergelijking met concurrent MySpace. Dezelfde dag kondigde Facebook aan haar algoritme te wijzigen, zodat spamgevoelige applicaties lager in de ranglijsten verschijnen.

Afgelopen week stelde concurrent MySpace haar netwerk ook open voor applicaties van derden. In maart startte de website al met een beperkte beta; nu is het overzicht van applicaties volledig opengesteld voor het publiek. Gebruikers kunnen in de MySpace Application Gallery door applicaties bladeren en deze opnemen in hun MySpace-pagina en -profiel. Intussen zijn er circa 1.000 applciaties goedgekeurd, die meer dan 2,1 miljoen keer zijn geïnstalleerd.

Betaalde plaatsing

Helemaal probleemloos verliep de lancering van de MySpace-applicatiegalerie niet: ontwikkelaars klaagden dat applicaties die het meest werden geïnstalleerd de meeste aandacht kregen. MySpace besloot daarop de applicatie te sorteren op datum waarop ze waren aangemeld, met als gevolg dat ontwikkelaars bepaalde applicaties steeds opnieuw aanmeldden om bovenaan de lijst te blijven. Als oplossing is nu ervoor gekozen om een sectie Featured in de website op te nemen, maar ook daarover zijn klachten: ontwikkelaars vermoeden dat er tussen $50.000 en $100.000 per week moet worden betaald om een applicatie een week lang in de schijnwerpers te laten zetten.

Concurrent Facebook nodigde bij de lancering vorig jaar een select groepje applicatie-ontwikkelaars uit, waardoor ze een voorsprong kregen, maar gesponsorde applicaties en ontwikkelaars laten betalen voor prominente plaatsing op de website heeft Facebook tot nu toe achterwege gelaten. Het Nederlandse Hyves biedt met widgets de mogelijkheid om applicaties aan profielen toe te voegen. Deze widgets zijn merendeels gericht op het tonen van foto's en video's en het afspelen van muziek. Het publiceren van nieuwskoppen via RSS en het tonen van (reis)kaarten is ook mogelijk met Hyves-widgets.