Dat meldt onderzoeksbureau Hitwise deze week op basis van zoekgedrag gemeten in de eerste maand van dit jaar (PDF). In januari zochten Amerikanen in 20 procent van de gevallen op een enkel woord en in 23 procent op twee woorden. Dat betekende dalingen van respectievelijk 3 en 5 procent ten opzichte van januari 2008. Hierdoor vormen de zoekopdrachten met één of twee termen niet langer de meerderheid.

Het aantal mensen dat zocht op drie woorden bleef stabiel (22 procent). Hoe meer woorden, hoe groter de groei, leren de Hitwise-gegevens. Vijftien procent zoekt op vier woorden, terwijl 3,4 procent zelfs acht of meer termen invult bij zoekmachines.

Live Search zakt verder

Volgens Hitwise blijft het bezoekersaandeel van Microsoft Live Search licht dalen, terwijl die Google en Yahoo nagenoeg stabiel bleven. Live Searchs aandeel daalde van 5,56 procent in december naar 5,44 procent in januari.

Hitwise heeft ook het belang van zoekmachines voor verschillende soorten sites onderzocht. Van het bezoek aan medische sites komt relatief het grootste deel van de bezoekers via Google (32 procent). Bij sportsites is dat maar tien procent.