Analisten zijn met stomheid geslagen na de reorganisatie die de Amerikaanse computerfabrikant heeft aangekondigd voor Claris. Deze succesvolle dochter krijgt een nieuwe naam en minder te doen: het bedrijf gaat FileMaker heten en alleen nog de gelijknamige, cross-platform database ontwikkelen en het webopmaakprogramma Home Page. Claris maakt ook nog andere producten, zoals Claris Emailer en het geïntegreerde pakket ClarisWorks, dat voorheen op iedere Macintosh die werd verkocht stond geïnstalleerd. Wat er met deze programma's gaat gebeuren is onzeker. Apple neemt ze weer onder zijn eigen vleugels en gaat ze "opnieuw evalueren": de kans bestaat dat ze verdwijnen, aldus woordvoerders. In november van het vorig jaar sneed Apple/Claris al rigoreus in zijn productaanbod (zie Claris schrapt zes pakketten ). Tegelijk met de verschuivingen in verkoop en ontwikkeling verdwijnen er 300 banen bij Claris (FileMaker). Claris was ook verantwoordelijk voor de distributie van het Mac OS, dat met ingang van komende maand weer rechtstreeks door Apple wordt gedaan. De strategie achter de reorganisatie is onduidelijk. Mogelijk wil Apple zijn dochter verkopen: het heeft al een keer geprobeerd om de databasegigant Oracle voor een overname te porren, maar zonder succes. Ook gaat FileMaker wellicht naar de beurs. Financieel topman Anderson sluit niets uit. ClarisWorks moet volgens sommige analisten wellicht het veld ruimen voor Microsoft, dat dan zijn Office voor de Mac met alle computers kan bundelen zonder een echte concurrent. In tegenstelling tot het moederbedrijf is Claris de afgelopen vijf jaar steeds winstgevend geweest: in zijn jongste kwartaal boekte de dochter een omzet van 91,1 miljoen dollar mede door de verkoop van Mac OS 8. Met de verkoop van FileMaker werd 24 miljoen verdiend: de helft daarvan was afkomstig van licenties die aan Windows-gebruikers werden verkocht.