In de toptien van de jaarlijkse lijst van merkenbureau Interbrand en zakenblad BusinessWeek komen dit jaar vier ict-merken voor. Na Microsoft, is dat IBM (3e plaats), Intel (5e) en Nokia (6e).

De waarde van het merk Microsoft is in een jaar tijd echter wel met 5 procent gedaald. De waarde van IBM is juist 5 procent toegenomen. Intel is als merk zelfs 9 procent minder waard geworden, aldus de lijst. Apple staat op de 39e plaats en is volgens de deskundigen 9,1 miljard dollar.

Opvallend is overigens de snelle stijging van Google. De waarde van dit merk is in een jaar tijd met 46 procent gestegen tot 12,4 miljard dollar. Google heeft daarmee de 24e plaats in de lijst verkregen.

Tot slot staan er in totaal drie Nederlandse merken in de lijst. Philips is met een 48e positie het hoogstgenoteerde Nederlandse merk. Volgens de onderzoekers is Philips van nummer 53 naar de 48e plaats gestegen omdat het merk zich steeds meer op de markten voor gespecialiseerde verlichting en medische apparatuur richt. Mede dankzij de campagne 'Sense and Simplicity' heeft het merk binnen de medische sector een duidelijke identiteit gekregen, aldus de jury. Het merk Philips is naar schatting 6,7 miljard dollar waard.

Andere Nederlandse merken in de lijst zijn ING (op de 85e plaats) en Shell (89e).

De onderzoekers berekenen de waarde van een merk op basis van de netto-inkomsten die het merk naar verwachting zal hebben gegenereerd tussen 1 juli 2005 en 30 juni 2006.