Het Amerikaanse patentenbureau US PTO weigert Google vooralsnog de rechten op het woord "Glass" te gunnen, meldt de Wall Street Journal. Daarvoor zijn twee redenen: ten eerste kan een geclaimd merk Glass verwarring veroorzaken tussen Google's product en dat van anderen die het woord ook gebruiken (zoals Microsoft met SmartGlass), ten tweede is het alleen maar een algemene omschrijving en generieke termen kunnen niet worden vastgelegd volgens het merkenrecht.

Alleen Glass een probleem, niet Google Glass

Het gaat overigens puur om de term Glass, Google heeft wel al succesvol het merk Google Glass laten vastleggen. Het bedrijf liet het er verder niet bij zitten en heeft via zijn advocaten al een 1928 pagina's tellend bezwaar ingediend bij de USPTO. Daarin wordt voornamelijk ingegaan om de door de USPTO verwachte verwarring over het woord Glass, met overigens vooral (zo'n 1900 pagina's!) krantenartikelen over de tech-bril.

Ook vindt Google dat het woord Glass in dit geval niet "slechts beschrijvend" is: "het frame en de display van het apparaat bestaan helemaal niet uit glas." Volgens de WSJ komt het vaker voor dat de USPTO in eerste instantie een merkenclaim weigert om vervolgens die beslissing toch te heroverwegen.