Het Europese handelsmerkenbureau wees de claim van fabrikant Hormel Foods Corporation af. Het bureau attendeerde de fabrikant erop dat uit een zoektocht met Google blijkt dat "de meest evidente betekenis van het begrip 'spam' zonder twijfel ongevraagde, veelal commerciele e-mail is en niet een benaming voor ingeblikte gekruide ham."

Hormel bedacht het woord 'spam' in 1937 als afkorting van 'spiced ham'. Door het succes van de marketingcampagne voor het product werd de naam een synoniem voor ingeblikte ham. Het bedrijf wil het woord nu als handelsnaam vastleggen voor de ongevraagde e-mail, om de associatie tussen het begrip en de hinderlijke praktijken vervolgens een halt toe te kunnen roepen.

Het bedrijf maakt met name bezwaar tegen bedrijven die het woord 'spam', in de betekenis van ongevraagde e-mail, gebruiken in hun bedrijfs- of productnaam, zoals Spambop, Spam Arrest en Spam Cube, zo meldt persbureau Associated Press.

"Wij maken bezwaar tegen het gebruik van het woord 'spam' als handelsnaam en tegen het gebruik van afbeeldingen van ons product in combinatie met die naam", zo verklaart het bedrijf op zijn website. "Uiteindelijk proberen we te voorkomen dat het publiek zich afvraagt: waarom vernoemt Hormel zijn product naar junkmail?"

Het gebruik van 'spam' als aanduiding voor ongevraagde e-mail komt voort uit een Monty Python-sketch waarin vikingen herhaaldelijk het woord 'Spam' zingen.