Wie een merk heeft vastgelegd staat sterk in zijn schoenen bij het opeisen van overeenkomstige domeinen die zijn 'gekaapt' door een ander. Maar als die ander het domein al langer bezat en er verder niets mee doet, dan kun je claimen wat je wilt, je hebt er geen recht op. Dat oordeelt de rechtbank in een zaak tussen Fuelplaza en Gaos, meldt Boek9.

Fuelplaza heeft tankstations met de naam OK. Daarvoor heeft het tevens het merkrecht vastgelegd in 2003. Maar Gaos, een beleggingsconcern, registreerde OK.nl al in 1999. Blijkbaar wil Gaos meer geld voor het gewilde domein dan Fuelplaza bereid is te betalen, want jarenlange pogingen leiden tot niets.

Geen domeinkaping

Onrechtmatige kaping, vindt Fuelplaza en het legde beslag op het domein, maar de rechter draait dit terug. Opvallend detail: Gaos gebruikt het domein niet actief, laat staan voor concurrerende diensten. En bovendien is van kwade trouw bij de domeinregistratie geen sprake.

En dan hebben we het nog niet eens over het woord OK, een van de meestgebruikte woorden ter wereld. Pauw en Witteman besteedde vorig jaar aandacht aan dit bijzondere woord.

Wat zou een mooi bedrag zijn voor zo'n gewild tweeletterdomein?