Onder begeleiding van de oude Stones-stamper 'Start me Up' – eerder al door Microsoft gebruikt bij de introductie van Windows 95 – gaf T-Mobile maandag in Amstelveen het startsein voor een nieuwe fase in zijn Nederlandse bestaan. Tegelijk is het succesvolle merk Ben vaarwel gezegd: vanaf dinsdag gaat Ben als T-Mobile door het leven.

De naamswijziging past in het beleid van het Duitse moederbedrijf om zijn internationale karakter te benadrukken. Eerder werd in andere landen – zoals de Verenigde Staten, Engeland en Oostenrijk – al een vergelijkbare 'rebranding' doorgevoerd. Met succes, zo verklaart T-Mobile.

Met behulp van een 15 miljoen euro kostende reclamecampagne moet over een maand of negen de naam T-Mobile in Nederland even bekend zijn als Ben dat nu is.

Ambitieus

De doelstellingen van T-Mobile voor de komende jaren zijn bijzonder ambitieus, zo maken René Obermann (ceo T-Mobile International) en Niek Jan van Damme (commercieel directeur T-Mobile Nederland) duidelijk. Nu heeft Ben nog een marktaandeel van 12 procent, ofwel 1,5 miljoen klanten. Hiermee bezet het concern na KPN (43 procent) en Vodafone (28 procent) een derde plek.

In 2006 wil T-Mobile maar liefst 2,5 miljoen klanten hebben, wat neer zou komen op een aandeel van 20 procent. "Een enorme krachttoer", aldus Van Damme. Belangrijker nog dan het aantal klanten vindt T-Mobile de groei aan inkomsten.

Bij spraakdiensten is de rek er inmiddels uit, bij datadiensten (zoals mms en binnenkort videomessaging) voorziet T-Mobile nog veel groei. Nu gaat dat nog via gprs, vanaf volgend jaar ook via umts. Over enkele jaren moet 20 procent van de omzet uit niet-spraakdiensten komen.

Alles is er de komende tijd op gericht om te groeien in combinatie met winstgevendheid. De nieuwe merknaam moet daarbij helpen. "Op de lange termijn kan een telecombedrijf als dit niet winstgevend zijn als je alleen nationaal opereert", zo zegt Obermann.

Zakelijke markt

Meer dan nu het geval is, zal T-Mobile zich de komende tijd gaan concentreren op de zakelijke markt. Deze wordt nu nog gedomineerd door Vodafone en KPN. T-Mobile denkt echter een belangrijke speler op deze markt te kunnen worden.

Het concern ambieert een marktaandeel van 15 procent in de zakelijke markt. Percentages over het huidige aandeel geeft het bedrijf niet, maar uit de opmerking van Obermann dat T-Mobile streeft naar 'meer dan een verdrievoudiging' kan worden afgeleid dat dit ruim beneden de 5 procent ligt.

O2

Over de al lang rondzingende geruchten over een overname van O2 doet Obermann overigens geen concrete uitspraken. Het bedrijf houdt het op een groei die 'voorlopig autonoom' bereikt moet worden. "Maar we sluiten geen mogelijkheid om te groeien uit", aldus de topman.

Ben betrad de Nederlandse markt in 1999. In 2001 volgde de introductie van gprs, eind vorig jaar van mms. In eerste instantie gaat alle energie zitten in de naamswijziging en staan nog geen spectaculaire nieuwe diensten op stapel. Zo is als eerste is een zogenoemd sim-only abonnement aan de beurt, waarmee tot 50 procent goedkoper kan worden gebeld.

Daarna volgen pas zaken als videomessaging, mobiele kantoorfuncties en wlan voor de zakelijke markt, een door Microsoft aangedreven smartphone en – in 2004 – umts.