Traditiegetrouw hebben de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe dienstregeling uitgebroed die op zondag 24 mei ingaat. De wijzigingen in de treinenloop zijn dit jaar zo groot dat het oude spoorboekje en de dito elektronische reisplanners kunnen worden bijgezet in het Spoorwegmuseum. Wie echter denkt dat de NS-reisplanners qua opzet ook drastisch zijn gerenoveerd komt bedrogen uit. De DOS-versie - zelfs geschikt voor de oude XT - en de Windows-variant (waarin ook het toeristische boekje Er op uit is opgenomen) zijn sinds jaar en dag degelijke producten. Wil je van Aalten naar Zwolle sporen en desnoods onderweg je broertje in Susteren afzetten of je vriendin in Kropswolde bezoeken dan is het maken van een behoorlijk reisplan een fluitje van een cent. Ook de kosten kan je goed berekenen. Maar wil je naar een plaats zonder NS-station, dan is de reisplanner een heel wat minder betrouwbaar vademecum. Dat komt onder andere door de halfslachtige manier waarop busdiensten waarmee tegen het NS-tarief kan worden gereisd in de reisplanner zijn ondergebracht: snelbussen wel en Interliners niet. Zo laat de reisplanner de argeloze reiziger die van Nijmegen naar Uden wil (nog steeds) eerst de trein naar den Bosch nemen vanwaar hij zijn reis per bus moet voortzetten om één uur en 42 minuten later te arriveren, terwijl de rechtstreekse Interliner daar ongeveer de helft van de tijd voor nodig heeft en je bovendien bijna de helft aan kilometers hoeft te betalen. Nog vrolijker wordt het als je van Oss naar Uden wilt. Het reisadvies is ook dan via Den Bosch: reistijd 1 uur 20; kilometers: 45. Kijk je echter onder Uden in de meegeleverde Buswijzer dan zie je dat er twee keer per uur een rechtstreekse bus rijdt die het traject in 25 minuten aflegt. Dit ritje kost je vijf strippen. Groot onderhoud Er wordt de laatste jaren veel gebouwd en gesleuteld aan de spoorinfrastructuur. Daardoor zijn sommige trajecten, vooral in de weekeinden, dagen lang versperd. Een uitgelezen kans voor reisplannerprogrammeurs om hun kunsten te vertonen en je langs deze barrières te leiden, zou je zo denken. Maar niets is minder waar. Zelfs een algemene waarschuwing op die bepaalde dagen en/of trajecten kan er niet van af. In de reisplanners is alleen een algemeen tekstje opgenomen over werkzaamheden en mogelijke data alsmede verwijzingen naar internet, teletekst en telefonische informatie. In de DOS-versie moet je voor deze summiere informatie zelfs op voorhistorische wijze vijftien keer op [PgDn] drukken. Informatie via Internet De (actuele) reisplanner is te raadplegen via de site van de Nederlandse Spoorwegen. OV Reisinformatie, de club die onder andere de telefonische reisinformatie verzorgt, zal rond 24 mei een website gaan aanbieden waarop je een OV-reisadvies van deur tot deur kunt krijgen. De NS-reisplanners worden geleverd in een fleurig kartonnen omslag met daarop 'trein-textbytes' van bekende Nederlanders. De DOS-versie neemt uitgepakt op de harde schijf 876.554 bytes in beslag en kost 12,75 gulden. De Windows-versie soupeert 4,14 MB aan schijfruimte op en is zeven gulden duurder. Voor beide versies verschijnt in zowel in september als december een update. De updates gaan een rijksdaalder per stuk kosten. -------------------------------------------------------------------------------------------------------In 1e Blik houdt WebWereld nieuwe software en hardware tegen het licht voor een eerste oordeel.