Vooral bezitters van de U.S. Robotics modems van 3Com hebben nog weinig plezier kunnen beleven aan het nieuwe modemprotocol. Gebruikers die hun apparatuur hadden opgeschroefd naar de nieuwe standaard konden zelfs verbindingen via het x2-protocol (het 56 Kbps-protocol van U.S. Robotics) niet tot stand brengen, zo blijkt uit een kleine peiling van PC World (een zusterblad van WebWereld). Al Grant, een leidinggevende functionaris in de reiswereld uit de staat New Hampshire, liet PC World weten dat hij na het 'upgraden' de snelheid terug zag lopen naar onder de 32 kbps op het moment dat hij inlogde bij America Online (AOL). "Pagina's worden niet helemaal geladen en het aantal gevallen waarin de verbinding zomaar wordt verbroken zijn vertienvoudigd', aldus Grant Slechts weinig Internetproviders hebben tot nu toe hun modems opgewaardeerd om inbellen met V.90 mogelijk te maken, maar 3Com zegt dat zijn modems 'slim' genoeg zijn op terug te vallen op het x2-protocol als men ze verbindt met een x2-poort bij de provider. Maar dat strookt niet met de ervaringen van Grant en andere gebruikers van het eerste uur. Voor de upgrade, zo zegt Grant, zag hij zijn x2-verbindingen verlopen met snelheden tot zo'n 46 kbps. Nu moddert hij voort met een minimale V.34-verbinding. Ook Mike Kirvin, een technisch specialist bij MicroPower Systems, een bedrijf uit Pittsburgh dat PC's op maat maakt en verkoopt, is gedupeerd. Kirven zegt, terugkijkend, dat hij geen dingen had moeten repareren die niet kapot waren. "Ik maakte steeds contact met een snelheid van tussen de 46 kbps en de 49 kpbs", vertelt Kirvin. "Op een dag keek ik op de pagina van 3Com en zag dat de (nieuwe) code beschikbaar was. Dus ik dook er gelijk bovenop… En daarna wilde ik het nummer draaien dat ik normaal gesproken draai met een 2x-verbinding en ik kon niet eens contact krijgen." Kirvin zegt dat hij zijn probleem oploste door de technische dienst van 3Com te vragen hem het bijna één jaar oude programma te e-mailen waarmee hij contact met zijn Internet-provider kan maken. Na de 'downgrading' maakt Kirvin naar eigen zeggen contact via een x2-verbinding met zijn provider met een snelheid van 50 kbps. De verantwoordelijke manager bij 3Com, Burt Murray, zegt dat deze V.90 upgrade-problemen slechts zelden voorkomen. Hij legt de schuld voor de problemen aan de kant van de providers en niet bij de V.90 'flash upgrades' of bij de nieuwe U.S. Robotics V.90-modems die vanaf vorige maand worden geleverd. "We ontdekten het direct nadat we het product begonnen te leveren", zegt Murray. "We hebben een zeer grote 'veldtest' gedaan. Maar zodra het grote publiek ons product begon te gebruiken kregen we te maken met de kleinere providers, vooral met degenen die de x2-upgrades het afgelopen jaar niet hadden uitgevoerd. De oudere servers kunnen niet goed overweg met de opeenvolgende commando's waarmee de lijn wordt getest. Nieuwere servers, tot zo'n zes maanden oud, moeten daarmee goed uit de voeten kunnen. En als we de servercode 'upgraden' verdwijnt het probleem totaal." De problemen die verband houden met V.90-verbindingen komen waarschijnlijk vaker voor bij x2-sites die een toegangsuitrusting van Bay Networks gebruiken dan die met een USR Total Control station zijn uitgerust, volgens Murray. Hij zegt dat sommige providers wat traag zijn in het upgraden van hun software omdat ze gebruikers die geen problemen hebben niet willen lastigvallen. Maar Eric van Vlack, eigenaar van Delaware Online, een middelgrote toegangsbieder, zegt dat het vooral de kosten zijn die hem weerhouden van het upgraden van zijn x2-poorten. Hij zegt dat hij een paar klanten heeft met USR V.90-modems die klagen over de slechte verbindingssnelheid. Maar hij kan niet de enige duizenden dollars ophoesten die benodigd zijn voor een service-contract met USR waarmee hij de benodigde updates voor de x2-software kan verkrijgen. Murray van 3Com heeft inmiddels bekendgemaakt dat zijn firma de benodigde updates aan de providers zal leveren zonder bijkomende kosten.