Dit stelt marktonderzoeksbureau Meta Group. Concurrent Aberdeen Group voorspelt niettemin dat de Nederlandse CRM-markt een groeimarkt is. Dit hebben de beide marktvorsers bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse 'European CRM conference 2000' in het Rotterdamse Ahoy. Uit het onderzoek van Meta blijkt dat ruim tachtig procent van CRM-gebruikers vindt dat hun systemen nog niks hebben opgeleverd. Volgens MetaGroup ligt dat aan het feit dat hun crm-systemen geen analysetoepassingen hebben waarmee klantengegevens 'geanalyseerd en gecommercialiseerd' kunnen worden. Meta zegt dat tot nu toe weinig bedrijven dergelijke software gebruiken om de samenwerking met klanten te optimaliseren. Het analistenbureau concludeert dat de CRM-markt daardoor een karaktertrek heeft overgenomen van de erp-markt (enterprise resource planning). Gebruikers van erp zijn inmiddels massaal begonnen met het toevoegen van optimalisatiepakketten om hun ERP-investeringen nog enigszins rendabel te maken, aldus Meta. Aberdeen zegt dat de Verenigde Staten zo'n twaalf tot achttien maanden voorlopen op Europa met CRM-toepassingen. Voor de wereldwijde CRM-markt neemt Europa een aandeel in van 22 procent. Noord-Amerika is goed voor meer dan 70 procent. Onderzoeksbureau Aberdeen Group meent dat de CRM-markt in Nederland gaat doorgroeien. In Europa zijn het vooral landen als Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland waar CRM-leveranciers goede zaken kunnen doen. In Nederland bevinden zich veel Amerikaanse bedrijven die een hoofdkantoor hebben voor hun activiteiten in Europa. Daarnaast zijn er veel call- en contactcenters in Nederland, die CRM toepassen. Deze bedrijven implementeren als eerste CRM-applicaties, aldus Aberdeen. Volgens het Nederlandse marktonderzoeksbureau Heliview heeft 24 procent van de Nederlandse bedrijven een crm-pakket in huis. Slechts drie procent heeft een 'echte CRM applicatie'. De rest van deze bedrijven werkt met financiële of erp-systemen.