"Ik verdien al genoeg geld en ik heb deze film gemaakt om de wereld te veranderen. Hoe meer mensen de film zien, hoe beter", aldus Michael Moore dit weekend tegenover de Sunday Herald. "Ik heb er geen probleem mee dat mensen de film downloaden en delen met anderen. Zolang ze maar niet proberen geld te verdienen aan mijn werk. Daar ben ik tegen."

In januari van dit jaar verschenen er ook al uitspraken van Moore op internet waaruit bleek dat de filmmaker geen problemen heeft met het uitwisselen van films via internet. "Ik ben het niet eens met de copyrightwetgeving", aldus Moore destijds.

De MPAA, de Amerikaanse brancheorganisatie voor de filmindustrie, is niet blij met de uitspraken van Moore. "Het uitwisselen van films leidt tot grote financiële verliezen en kost duizenden banen", aldus Jack Valenti van de MPAA.

Zeitgeist

Fahrenheit 9/11, over de aanslagen op 11 september 2001 en de oorlog in Irak, is in de Verenigde Staten één van de populairste films van het moment. Uit verhalen in de Amerikaanse media blijkt dat veel bezoekers danig onder de indruk zijn van de anti-Bush film.

Voor mensen die een in de bioscoop opgenomen versie van de film willen downloaden, heeft dat laatste als nadeel dat ze bij de aftiteling in veel gevallen een minutenlang applaus van het bioscooppubliek zullen horen. Ook komt het voor dat mensen in huilen uitbarsten of voorwerpen naar het filmdoek gooien als Bush in beeld komt.

Volgens Google Zeitgeist, een overzicht van populaire zoekopdrachten, wordt er veel gezocht naar Fahrenheit 9/11 en Michael Moore. Fahrenheit 9/11 staat op de eerste plaats in de toptien van snelst stijgende zoekopdrachten. Michael Moore (die dit weekend met een weblog is begonnen) zelf staat vierde.

Daarmee doet Fahrenheit 9/11 het een stuk beter dan de belangrijkste concurrent in de bioscoop: Spiderman 2. De nieuwe film over Spiderman – die het afgelopen weekend wel beter werd bezocht dan Fahrenheit 9/11 – staat op de negende plaats in het lijstje met zoekopdrachten.