De vragen van Vista-gebruikers werden per mail en telefoon beantwoord en in twee derde van de gevallen werden problemen direct opgelost, aldus het bedrijf. 13 Procent van de klachten is nog in behandeling en in 8 procent van de gevallen zijn gebruikers doorverwezen naar partners. De resterende 12 procent kon 'ondanks meerdere pogingen van Microsoft' niet opnieuw bereikt worden om tot een oplossing te komen.

Volgens Microsoft waren er in de eerste maand slechts 3 gebruikers ontevreden met de hulpverlening. Gemiddeld gaven de gebruikers het rapportcijfer 8 voor de dienstverlening, aldus het bedrijf.

De meeste vragen of problemen hadden betrekking op stuurprogramma's voor randapparatuur. In veel gevallen zijn deze drivers die nodig zijn om de apparatuur goed te laten communiceren met Vista inmiddels beschikbaar. Microsoft wees eerder al naar de fabrikanten van randapparatuur, toen bleek dat slecht werkende of afwezige drivers voor veel problemen zorgden met Vista.

Signaal

Microsoft meldt dat er inmiddels 2,2 miljoen drivers zijn die met Vista kunnen werken. Dat zijn er zeshonderd duizend meer dan bij de lancering. Microsoft Nederland erkent bij monde van algemeen directeur dat een eerder ingesteld klachtenpunt van de Consumentenbond 'een signaal is geweest om betere service aan de gebruiker te verlenen'.

Wel merkt het bedrijf op zijn eigen gelijk in de eerdere voorspelling dat de meeste klachten samenhingen met randapparatuur, en niet met Vista zelf. "Overigens bleek inderdaad dat minder dan 10 procent van de vragen rechtstreeks met Windows Vista te maken had", aldus het bedrijf.

Windowsvistaservice.nl, in eerste instantie bedoeld om te peilen of de negatieve geluiden die bij de Consumentenbond binnenkwamen terecht waren, blijft voorlopig bestaan 'omdat de site in een behoefte blijkt te voorzien'.