De softwaremaker meent dat de Unsolicited Electronic Messages Bill ten koste kan gaan van bonafide e-mailmarketing. Microsofts spambestrijder Ryan Hamlin is daarom vorige week naar Nieuw-Zeeland afgereisd om de overheid op andere gedachten te brengen.

Hamlin wil dat bedrijven gewoon gebruik kunnen maken van hun bestaande databases met namen en e-mailadressen, zo meldt Stuff. Zelfs als er geen relatie bestaat tussen een bedrijf en een consument, zou het bedrijf e-mails moeten kunnen sturen.

Wel moeten bedrijven de onderwerpen van de berichten voorzien van de tekst 'ADV'. Bovendien moeten consumenten zich eenvoudig kunnen afmelden van de commerciële berichten, vindt Hamlin.

Volgens Microsoft zou Nieuw-Zeeland een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse anti-spamwetgeving. In de Verenigde Staten is een zogeheten opt-out systeem van kracht. Daarbij mogen bedrijven e-mails sturen, totdat consumenten daar bezwaar tegen maken.

De Europese Unie hanteert daarentegen een opt-in systeem. Bedrijven mogen alleen mail sturen naar mensen die daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven.

Volgens Microsoft is het belangrijk dat er juridische middelen zijn om spammers financieel aan te pakken als ze gebruikmaken van valse afzendadressen of gekaapte computers. Microsoft spant regelmatig rechtszaken aan tegen grote spammers.

Eerder deze maand trof de softwaregigant een schikking met Scott Richter, een van de grootste spammers ter wereld. Richter moet Microsoft zeven miljoen dollar (5,7 miljoen euro) schadevergoeding betalen.