Microsoft is goed voor vier van de tien best bezochte domeinen in Nederland. Dat bleek vandaag tijdens een persbijeenkomst uit de eerste gegevens die uit het grootschalige onderzoek van AC Nielsen eRatings.com zijn komen rollen.

MSN.com was met ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers in oktober het best bezochte domein onder Nederlandse internetters. In de top tien neemt daarnaast microsoft.com de vierde plaats in, passport.com de zesde en msn.nl de achtste.

Naast Microsoft is VNU een belangrijke partij in de Nederlandse internetmarkt. Met bijna 1,4 miljoen unieke bezoekers neemt Startpagina de tweede positie in op de lijst, gevolgd door Ilse met 1,3 miljoen unieke bezoekers. Beide websites zijn al enige tijd geleden door VNU overgenomen.

Voor de lijst kijkt marktonderzoeksbureau AC Nielsen eRatings.com naar domeinen. Daaronder kunnen meerdere aparte websites vallen. Zo is de nummer een-notering van MSN.com, de Amerikaanse portal van Microsoft, voor een groot deel te danken aan het feit dat de populaire webmaildienst Hotmail ook tot dit domein behoort.

"Daarnaast wordt de zoekfunctie van MSN.com veel gebruikt. En een andere oorzaak is volgens mij gewoon dat de site in veel browsers als homepage is opgenomen", zo zei John Timman, directeur sales & marketing bij AC Nielsen eRatings.com in Nederland.

Wereldwijde standaard voor internetonderzoek

Een scala van onderzoeksbureaus, zoals Multiscope, Blauw en Interview/NSS, presenteert al met de regelmaat van de klok gegevens over het gedrag op internet. Aan top tiens van best bezochte internetsites is geen gebrek. Maar de gegevens verschillen onderling nogal eens doordat elk bureau een andere methodologie gebruikt. Internationaal is de vergelijking nog moeilijker.

De behoefte aan een standaard is volgens AC Nielsen eRatings.com groot, en het bureau claimt in die behoefte te kunnen voorzien. Nielsen heeft in de Verenigde Staten een toonaangevende positie op het gebied van kijkcijfers en het streven is eenzelfde positie met internetonderzoek op te bouwen.

De NOS is in ieder geval al met het bureau in zee gegaan om een internetvariant van het kijk- en luisteronderzoek te ontwikkelen. Andere grote Nederlandse klanten zijn De Telegraaf en VNU, dat Nielsen vorig jaar overnam.

AC Nielsen eRatings.com wil zich onderscheiden door wereldwijd dezelfde onderzoeksmethode toe te passen en door het doorlopende karakter van het onderzoek. Wereldwijd heeft het onderzoeksbureau een panel van 190.000 leden.

Daarmee kan volgens AC Nielsen eRatings.com het surfgedrag van 80 procent van de wereldwijde internetpopulatie worden gevolgd. Nederland is het achttiende land waar de dienst wordt gelanceerd.

Voor het Nederlandse onderzoek heeft het bureau een panel van 1700 huishoudens samengesteld. In totaal doen 5000 mensen aan het onderzoek mee. Deelnemers krijgen een cd-rom met software die zij op hun computer moeten installeren. Daarna wordt alles wat zij online doen automatisch gevolgd. Panelleden hoeven zich alleen te identificeren als zij het web opgaan, zodat de computer weet welk gezinslid er aan het surfen is.

Naast dit doorlopende onderzoek houdt AC Nielsen eRatings.com maandelijks telefonische interviews met zo'n 500 mensen over hun internetgedrag. Op basis van die gegevens wordt ook gecontroleerd of het panel nog representatief is voor de totale internetbevolking. Indien een bepaalde groep onder- of oververtegenwoordigd blijkt, wordt de samenstelling van het panel aangepast.

Vooralsnog wordt alleen het thuisgebruik onderzocht. Volgend jaar wil het bureau beginnen met het meten van internetgedrag op het werk.