De softwarereus heeft na een lange voorbereidingstijd de bèta onthuld van zijn eigen zoekmachine. Vorig jaar al kondigde Microsoft de komst van deze seach engine aan, die gebruik zou maken van de technologie van Inktomi, het bedrijf dat geavanceerde zoek-software voor het Internet ontwikkelt.

MSN Web Search is nu nog te vinden op een eigen site, maar moet in de toekomst worden geïntegreerd in Microsofts portal.

Want met zoeken alleen kom je er niet meer, zo dicteert de trend. Verschillende bedrijven zijn in een felle strijd gewikkeld in een poging de gunst van de websurfer te winnen. Het is commercieel zeer aantrekkelijk om als 'voordeur' voor elk Internet-bezoek te dienen. Sinds enkele maanden heet de homepage van bedrijven als Yahoo, Excite of Netscape niet langer meer homepage, maar portal.

Microsofts zoeksite biedt naast de search engine de diensten zoals we die ook van concurrerende 'voordeuren' kennen. Chatten, het kopen van boeken en muziek-CD's, het volgen van aandelenkoersen en het weer. Al deze diensten werken bij MSN Web Search nog niet optimaal: bij het klikken op 'services' of 'quick links' verschijnt de mededeling dat ze niet bereikbaar zijn vanwege technische moeilijkheden. Het zoeken lijkt echter goed te werken.

De site lijkt sterk op die van zijn grote rivaal Netscape en van willekeurig iedere andere portal en laat goed zien welke kant Microsoft op wil met zijn homepage.

Netscape veranderde zijn homepage al eerder in een portal en biedt de Internetter verschillende diensten aan als een discussieforum, zoekmachine en het laatste nieuws (zie voor bijzonderheden de Snippers van 29 juli). Voor Netscape vormt zijn portal een belangrijke bron van inkomsten sinds het bedrijf zijn browser gratis weggeeft.