AdSense onderscheidt zich van andere advertentieprogramma's doordat het systeem volautomatisch werkt. Adverteerders bieden hun advertenties aan, uitgevers kunnen deze op hun website plaatsen, waarbij automatisch de juiste advertenties bij content wordt gezocht, zonder tussenkomst van Google. AdCenter van Microsoft heeft dezelfde insteek, maar wordt niet als een AdSense-concurrent beschouwd omdat het systeem niet open staat voor kleinere uitgevers. Dit lijkt nu te gaan veranderen.

Proef

In een verklaring laat het bedrijf weten dat het bezig is met een proef om het systeem uit te breiden en toegankelijker te maken: "Microsoft's self-service advertentieprogramma voor uitgevers is nog altijd in ontwikkeling en wordt op dit moment getest door een klein groepje uitgevers dat voldoent aan de criteria voor deelname. Deze pilotfase is eerder dit jaar begonnen."

Meer advertenties, meer publiek

Hoewel de dienst nog niet voor alle uitgevers toegankelijk is, spoort Microsoft kleine uitgevers aan om zich op te geven voor de test: "Het is onze intentie om ons hoogwaardige advertentienetwerk voortdurend uit te breiden en daarmee ook een groter relevant publiek te bereiken. Maar we willen dit wel geleidelijk en verstandig doen. We zullen de interesses van de consument en de prestaties van deze service nauwlettend in de gaten houden en evalueren tijdens deze pilotfase. We hebben op dit moment echter nog geen startdatum."