In hun overeenkomst hebben de twee partijen vastgelegd dat Microsoft de exclusieve advertentiepartner wordt van Facebook. Het belang van 1,6 procent is aanmerkelijk kleiner dan het 5-procentbelang waarover eerder werd gesproken. Wel betekent de deal dat Microsoft concurrenten als Google en Yahoo te snel is afgeweest.

Niet iedereen is zo enthousiast over Facebook als Microsoft. Het Britse weekblad The Economist heeft in zijn meest recente editie een kritisch artikel over de sociale-netwerksite. Facebook is volgens het blad aanmerkelijk minder aantrekkelijk voor adverteerders dan Google. Het is maar de vraag of de verwachte omzet over 2007 - 100 miljoen dollar volgens The Economist dat zich daarbij op ingewijden baseert - de huidige waardering van 15 miljard dollar rechtvaardigt.

The Wall Street Journal, de krant die eind september als eerste rapporteerde over de gesprekken tussen Microsoft en Facebook, omschrijft (betaalde toegang) de investering van de softwaregigant uit Redmond als een 'een enorme gok': Microsoft speculeert er op dat de online advertentie-boom blijft doorgaan en dat de populaire social networking site daarvan als geen ander zal profiteren.

De zakenkrant trekt een parallel met de dotcom-hype toen er eveneens enorme bedragen werden neergeteld voor internetbedrijven die weliswaar veel gebruikers aan zich konden binden, maar daarmee nog niet direct geld verdienden.

Bron: Techworld