Microsoft betaalt bloggers via een promotiebedrijf om aandacht te geven aan Internet Explorer, meer specifiek de campagne Rethink IE.

Namens Microsoft benadert SocialChorus bloggers om een gesponsorde blogpost te schrijven over IE, inclusief uiteraard een link naar de Rethink IE-site. Ook de bekende blogger Michael Arrington, oprichter van TechCrunch, werd benaderd. Arrington, die ethisch niet altijd zuiver op de graat is, moet naar eigen zeggen echter niets hebben van dit fenomeen, en knalde het verzoek prompt online, met link naar de uitgebreide instructie voor bloggers.

Hoog afbreukrisico

Deze praktijk van betaalde blogposts is niks nieuws, maar het is riskant, en komt nogal desperaat over. Het afbreukrisico is groot, zeker voor een 'publiek' bedrijf, en zo'n astroturfing-campagne kan als een boemerang terugkomen en leiden tot negatieve beeldvorming en zelfs verbanning uit de Google-resultaten.

In 2012 strafte Google zelfs de eigen browser Chrome met tijdelijke verbanning uit de zoekresultaten toen bleek dat een overijverige promotietoko had betaald voor aandacht en hyperlinks naar de Chrome-pagina.

Het is niet duidelijk in hoeverre de 'IE Bloggers' een bewuste keus van Microsoft is, of het eigen initiatief van een ingehuurd PR-bureau. Webwereld heeft Microsoft hierover vragen gesteld.