De nieuwe versie van de browser beschikt over een menuoptie die een InPrivate Browsing modus aanzet. Hiermee start de software een apart scherm op, waarbij na de sessie geen historische gegevens bewaard blijven. Als de applicatie is gesloten, zijn de gegevens verdwenen.

De optie lekte vorige week al uit nadat bleek dat Microsoft de merknamen ClearTracks en InPrivate had geregistreerd. De namen leidden tot speculaties over een mogelijke 'pornoknop', waarmee gebruikers anoniem en zonder sporen achter te laten over het web surfen.

Niet voor iedereen

De nieuwe functionaliteit zal niet voor alle gebruikers beschikbaar komen. Wanneer ouderlijk toezicht is ingeschakeld, is het niet mogelijk InPrivate browsing te gebruiken. Hierdoor biedt Microsoft ouders de kans om toezicht te houden op het surfgedrag van hun kinderen.

Ook is het mogelijk dat andere programmatuur de functionaliteit blokkeert, want de marktleider deelt de informatie over het blokkeren van de mogelijkheden met partners.

Blokkeren verborgen sites

Toch is dat niet de enige privacyverbetering van de nieuwe browser. Een andere uitbreiding in InPrivate Blocking, waarbij Internet Explorer alleen de website laadt die de gebruiker heeft opgegeven. Verborgen verwijzingen naar andere locaties worden dan geblokkeerd.

Volgens Microsoft is dat belangrijk, omdat de gebruiker - zonder het te weten - gegevens bij andere sites achterlaat. Daarbij denkt het bedrijf aan het ip-adres en de mogelijkheid om cookies om het systeem te laden.

Niet alle websites

Het mechanisme is instelbaar, waarbij gebruikers ook uitzonderingen kunnen opgeven voor websites of de teugels voor specifieke sites juist nog strakker kunnen aantrekken. Die functionaliteit is hard nodig ook, want het systeem blokkeert niet direct alle vreemde sites.

In een toelichting bij de software legt het bedrijf uit een afweging te hebben gemaakt tussen de privacy van gebruikers en de mogelijkheid om advertenties toe te laten. Veel advertentienetwerken gebruiken namelijk cookies, bijvoorbeeld om te voorkomen dat één gebruiker een banner meerdere malen te zien krijgt.

De technologie is nadrukkelijk niet bedoeld om advertenties te blokkeren. Microsoft benadrukt dan ook dat veel content zonder advertenties niet gratis beschikbaar zou zijn. De nieuwe browser zal daarom in het begin uitsluitend 'meekijken' met de gebruiker, om te leren wat wenselijk is en wat niet. De bescherming wordt geleidelijk geactiveerd.

Gebruikers kunnen op 27 augustus een beta van de nieuwe browser downloaden. Diverse details van de software zijn inmiddels al bekend.