Microsoft heeft vandaag in een vijandig bod 31 dollar per Yahoo aandeel geboden, waarmee het bod uitkomt op 44,6 miljard dollar in aandelen en contanten.

Yahoo geeft in een reactie aan na te denken over het bod.

Concurreren met Google

Met de aankoop van Yahoo wil Microsoft tegenwicht gaan bieden tegen Google. Het bedrijf wil concurreren op de alsmaar groeiende online advertentiemarkt die nu 'gedomineerd wordt door één speler', stelt Microsoft in een persbericht. Verwacht wordt dat de online advertentiemarkt zal groeien van 40 miljard dollar in 2007 naar 80 miljard dollar in 2008.

De fusie moet de dominante positie van Google doorbreken. Microsoft voorspelt dat adverteerders, uitgevers en consumenten zullen profiteren van de overname.

Met de combinatie wil Microsoft inzetten op vier gebieden: toegevoegde waarde voor adverteerders; investeringen uitsmeren over een grotere gebruikersgroep; de operationele efficiëntie verbeteren door het schrappen van dubbel gemaakte kosten; innoveren op het gebied van gebruikerservaringen van video en mobiele platformen.

Peiling

Geef in de Webwereldpeiling je mening over het bod.