Microsoft belooft alle klanten die afgelopen vrijdag en zaterdag last hebben gehad van de cloudstoring in Windows Azure een vergoeding. Het bedrijf maakt excuses en gaat klanten proactief benaderen om te voldoen aan de afgesproken serviceovereenkomsten 99,9 procent uptime van het Service Level Agreement (SLA). Dat blijkt uit een blogpost van Steven Martin, General Manager bij Windows Azure van Microsoft.

Een ssl-fout veroorzaakte vrijdag een wereldwijde storing. Al snel bleek dat het ging om een verlopen certificaat die door vergeetachtigheid van een medewerker van Microsoft de veroorzaker van de problemen bleek. Hoewel het https-verkeer onberoerd bleef, gingen zeker 52 online diensten die gebruik maken van opslag in de Microsoft-cloud ongeveer 12 uur offline. Daaronder zat ook gamingdienst Xbox Live.

Herhaalde fouten

Dat was in de drie jaar dat het cloudplatform bestaat niet de eerste keer dat de dienst plat lag door eigen fouten. In 2011 en 2012 werden er fouten gemaakt in de configuratie van het netwerk, terwijl er vorig jaar ook met schrikkeldag 29 februari geen rekening werd gehouden. Eerder deze maand was er ook een SQL-storing.

Microsoft stelt een onderzoek in naar de oorzaak de nieuwe misser. Het voert daarom een volledige Root Cause Analyses (RCA), waarvan het de resultaten zo snel mogelijk openbaar zal maken op het blog. Ook neemt het bedrijf stappen om fouten als deze in de toekomst te voorkomen.