"Graag waren wij direct ingegaan op de inhoud van de klachten", verzucht Sabine Hess, Business Group Lead Windows bij Microsoft tegenover Webwereld. "Onze klanten hebben een probleem, wij hebben een goed uitgerust supportapparaat en wij kunnen ze niet helpen."

Geen contact

Het bedrijf zegt diverse mails te hebben verstuurd en diverse belpogingen te hebben ondernomen, die allen strandden in het achterlaten van een bericht of voicemail. "Diverse personen binnen onze organisatie en bij ons pr-bureau hebben de Consumentenbond gedurende de zomer benaderd, maar nooit kwam er antwoord", legt Hess uit. "Ondertussen zijn klanten niet geholpen."

De Consumentbond bevestigt het verhaal. "Je moet dingen wel in de goede volgorde doen", weet Ewald van Kouwen, voorlichter van de belangenorganisatie. "We moeten klachten eerst verzamelen. Dan analyseren we de resultaten en pas dan kunnen we gaan praten."

Buiten de media houden

"Ik snap dat Microsoft de actie liever buiten de publiciteit houdt", zegt Van Kouwen. Hij wijst er echter op dat dit een publieksactie is en dat pas achteraf overleg kan volgen. Inmiddels is Microsoft door de bond ook uitgenodigd.

Dat laatste ervaart Microsoft als goed nieuws. "Dat is precies wat wij al die maanden al gewild hebben", zegt Hess. Ze ontkent dat het bedrijf probeerde de zaak buiten de publiciteit te houden. "Wij zijn wel teleurgesteld dat het zo lang moest duren. Al die tijd weten we dat klanten hulp nodig hebben. Nu kunnen we ze gaan helpen."