De Portugese kabelmaatschappij TV Cabo lanceerde de TV Advanced en TV Server software van Microsoft donderdag als eerste. TV Cabo telt 1 miljoen betaaltv-abonnees en een half miljoen gebruikers van de internetdienst van het bedrijf.Met het Microsoft-platform op de door het Portugese Octal Engenharia de Sistemas geproduceerde set-topboxen kunnen de klanten van TV Cabo e-mailen en internetten op de televisie. Daarnaast kunnen gebruikers via de kastjes producten bestellen en bankzaken regelen via een speciale smart card.Een andere toepassing is het pauzeren of terugspoelen van televisieprogramma's, door de ingebouwde DVR (Digital Video Recorder)-functies. Video-on-demand moet op korte termijn aan de diensten worden toegevoegd.De introductie van de software is meerdere malen vertraagd, reden voor UPC en AT&T om testen te doen met de software van concurrent Liberate Technologies. Ook in Portugal heeft de interactieve tv-dienst langer op zich laten wachten dan gepland. Oorspronkelijk stond de introductie voor het eerste kwartaal van dit jaar op de agenda.Microsoft maakte donderdag bekend dat in het derde kwartaal nog twee kabelconcerns, één in Israël en één in Mexico, een test zullen beginnen met de interactieve tv-software van het concern.

AT&T wijzigt plannen

Daar stond tegenover dat AT&T op dezelfde dag de samenwerking met Microsoft op dit gebied op een laag pitje zette. De ontwikkeling van een geavanceerde set-topbox met snel internet en DVR is voorlopig van de baan. In plaats daarvan wil AT&T twee kastjes met beperktere mogelijkheden op de markt brengen. Zowel Microsoft als concurrent Liberate zijn ingeschakeld om de software daarvoor te ontwikkelen.De aanwezigheid van CEO Steve Ballmer bij de lancering in Portugal onderstreepte het belang dat Microsoft hecht aan de ontwikkeling van interactieve tv, ook zal de dienst op korte termijn geen grote invloed op de omzet van de onderneming hebben. Het concern heeft voor meer dan 15 miljard dollar belangen genomen in kabelmaatschappijen, waaronder UPC en AT&T. Internet op de televisie past in de .Net-strategie van Microsoft om webdiensten via zoveel mogelijk apparaten aan te bieden.In 2006 hebben volgens het Britse onderzoeksbureau Ovum 357 miljoen mensen toegang tot interactieve tv-diensten, zo schrijft de Financial Times. In dat jaar zou interactieve tv goed zijn voor een omzet van ongeveer 45 miljard dollar.