Voor de bedrijven is de samenwerking van groot belang, zo schrijft The Wall Street Journal. Microsoft haalt namelijk een belangrijke klant binnen voor haar .NET-technologie en eBay ziet een mogelijkheid haar internetveilingen op zoveel mogelijke websites gepromoot te krijgen. EBay zal voor haar 'eBay API'-project gebruik gaan maken van een serie door Microsoft ontwikkelde internettools die onderdeel uitmaken van de .NET-technologie. Het is de bedoeling dat softwareprogrammeurs hiermee een standaardmethode in handen krijgen voor het ontwerpen van applicaties die geënt zijn op de online veilingdiensten van eBay. De veilingsite hoopt zo toegang te krijgen tot steeds meer websites. Een bedrijf dat bijvoorbeeld regelmatig zaken verkoopt via eBay, moet dat nu eenvoudig op een eigen site kunnen doen. Deze site wordt dan verbonden met de site van eBay. Onderdeel van de samenwerking is ook dat de veilingen van eBay tevens een plekje krijgen op de verschillende Microsoft-sites, zoals MSN, CarPoint, bCentral en WebTV. Verder gaat eBay gebruik maken van Microsofts Passport-dienst, die het voor consumenten mogelijk maakt een enkele gebruikersnaam en wachtwoord te gebruiken voor verschillende e-commercesites. Microsoft zet zwaar in op haar .NET-strategie, bedoeld om Microsofts producten alle geschikt voor internet te maken. Microsoft hoopt met .NET een standaard neer te zetten voor programmeurs die webapplicaties schrijven. Het verkopen van software voor desktops wordt voor Microsoft minder belangrijk, .NET is het nieuwe speerpunt.