"Google Apps wordt nog voornamelijk gebruikt door universiteiten, maar het is ook een welkome toevoeging voor bedrijfssoftware vanwege de simpliciteit en eenvoud in gebruik", zegt Rob Curry, die verantwoordelijk is voor het zakelijke platform van Microsoft Office. "We zien Google als een grote concurrent", zegt hij.

Bij de introductie van Google Apps in februari werd het door Forrester analist Erica Driver beschreven als 'een directe aanval op Microsoft Office'. Voor 50 dollar per gebruiker per jaar krijgen klanten e-mail, chat, een kalender, een webpaginabouwer, ondersteuning voor e-mail op een apparaat als de Blackberry en integratie met Google Docs & Spreadsheets. Analisten stellen dat Google Apps minder functionaliteiten biedt dan Office, maar dat het wel een stuk goedkoper in aanschaf is.

IBM, dat zelf de kantoorsoftware Lotus Notes aanbiedt, ziet Google ondanks het feit dat het een partnerschap met de zoekgigant heeft gesloten ook nog steeds als mogelijke concurrent. "We zijn een belangrijke partner van Google", zegt Ken Bisconti van IBM, "maar ik verwacht wel dat Google in het zakelijke segment een concurrent wordt."

Volgens Bisconti is het cruciaal voor Google dat zij gaan begrijpen wat ondernemingen precies nodig hebben om zo een markt voor Google Apps buiten het academische circuit te creëren. "Ik zie het bedrijf ook niet als concurrent op de korte termijn, maar mogelijk wel op de lange termijn."

Bisconti en Curry deden deze uitspraken tijdens een paneldiscussie op de Enterprise 2.0-conferentie in Boston. Google zelf nam geen deel aan de paneldiscussie.