De bedrijven schuwen er niet voor om in de reclamecampagnes het concurrerende product negatief af te schilderen. Dat is volgens Amerikaanse reclamemaatstaven tot op zekere hoogte toegestaan. De campagne die de beide bedrijven gestart zijn, gaat zo'n anderhalf jaar duren. De bedoeling is om een high-end server van Unisys en de topversie van het Windows-besturingssysteem van Microsoft aan te prijzen. De campagne, met de naam We have the way out kost Unisys zo'n 25 miljoen dollar, zo vertelde een woordvoerder van het bedrijf tegen CNet. Hoe groot het aandeel van Microsoft is, wil het softwarebedrijf niet zeggen. In de campagne wordt Unix als een 'dure valstrik' omschreven. "(…) geen wonder dat Unix je het gevoel geeft dat je ingesloten bent. Het bindt je vast aan een niet-flexibel systeem en je wordt genoodzaakt te betalen voor dure experts. Het zorgt er voor dat je dagelijks een strijd voert met servers die complexer zijn dan ooit", zo valt in een van de advertenties te lezen. In dezelfde advertentie is een afbeelding te zien van een computergebruiker die zich in een hoek geschilderd heeft met paarse verf. Paars is toevallig ook de kleur die de servers van concurrent Sun Microsystems hebben. Sun Microsystems heeft inmiddels in een officiële verklaring laten weten 'dat het Microsoft op de datacentermarkt niet als een serieuze bedreiging ziet'.