De twee bedrijven willen hiertoe nieuwe technologieën ontwikkelen die ontwikkelaars in staat stellen pc-applicaties te maken die overweg kunnen met de draadloze diensten van telco's. Als praktijkvoorbeeld noemen de twee fabrikanten een sleepbedrijf. De applicatie van dit bedrijf zou verbinding met een mobiel netwerk moeten kunnen maken om zodoende de locatie van een klant te achterhalen. Tevens zou het takelbedrijf dan via dezelfde software een sms-bericht naar de klant kunnen sturen waarin zij melden dat er hulp onderweg is. Ook moeten de nieuwe technologieën de ontwikkelingen in de markt voor mobiele betalingen en micropayments stimuleren. Zo zou een online spelbedrijf zijn servers een het betaalsysteem van een mobiele telco moeten koppelen. Hierdoor hoeft het spelbedrijf geen eigen betaalsysteem te ontwikkelen en kan het toch mobiel zakendoen. De telco, in dit voorbeeld uiteraard Vodafone, krijgt dan een deel van de omzet.

Obstakels

Microsoft en Vodafone moeten echter nog wel wat obstakels overwinnen. Zo zijn er bijvoorbeeld nieuwe specificaties nodig die definiëren op welke manier gegevens tussen een applicatie en het identificatiesysteem van een gsm-netwerk kunnen worden uitgewisseld. "Als een applicatie de identiteit van een gebruiker moet verifiëren, moeten we wel beschrijven hoe die aanvragen eruitzien in xml", licht Charles Fitzgerald van Microsoft toe.

Kans van slagen

Forrester-analist Ted Schadler denkt dat de plannen een kans van slagen hebben. Voorwaarde is dan wel dat andere fabrikanten en telco's overstag gaan en dezelfde specificaties gaan gebruiken. IBM heeft inmiddels laten weten achter de plannen te staan, maar vindt het jammer dat Microsoft en Vodafone zelf aan de slag gaan. IBM had liever gezien dat deze plannen uit de koker van de Open Mobile Alliance komen. IBM zegt er dan ook op toe te zien dat de specificaties leverancier onafhankelijk worden ontwikkeld en bijvoorbeeld niet louter met ontwikkeltools van Microsoft werken. Microsoft en Vodafone stellen echter dat dit niet de bedoeling is. "Ons doel is om ook andere telco's en softwareleveranciers te betrekken. We willen samenwerken om deze nieuwe markt te creëren", aldus Ian Maxwell van Vodafone.