Het samenwerkende zoekplatform van Yahoo en Bing leverde eerder geen verbetering op voor Yahoo en werd door CEO Marissa Mayer direct na haar aanstelling stevig bekritiseerd. Het onderlinge pact omhelst een periode van 10 jaar. Nu ze op de helft zijn, volgt de afgesproken evaluatie van 30 dagen. Maar die blijkt niet voldoende.

Want de discussie rond Bing gaat nog even verder. Uit een verklaring van beursautoriteit SEC blijkt dat de evaluatieperiode is verdubbeld naar 60 dagen. De nieuwe deadline is gezet op 24 april aanstaande. Bij de overeenkomst wordt opnieuw gekeken naar de opbrengsten die Yahoo beoogde door het leveren Bing-resultaten in zijn zoekmachine.

Geen succes

Juist daar ligt het praktische probleem dat Yahoo heeft met Bing. Onder de deal met Microsoft gebruikt Yahoo geen eigen zoekplatform én geen eigen advertentiesysteem meer. Vorig jaar bleek dat Yahoo hierop inlevert: de inkomsten via Bing Ads zijn een stuk lager dan het geval was onder het eigen advertentieplatform Panama. Yahoo staat in ruil voor de Bing-resultaten 12 procent van de advertentie-inkomsten via het platform af aan Bing.

De Bing-deal, goedgekeurd door de Europese Commissie, moest juist zorgen voor betere concurrentie tegen het dominante Google.

Lees verder: Yahoo wordt een doorn in het oog van Microsoft