Microsoft voert al langere tijd de campagne ‘Bing it on’, waarin het claimt dat een grote meerderheid van de gebruikers voor Microsofts zoekmachine Bing kiezen in een blinde test tegenover Google. In de campagne wordt gesproken van twee staat tot één. Professor Ian Ayres van de universiteit Yale besloot deze test na te bootsen met 1000 respondenten – verzameld via Amazons platform Mechanical Turk - en harkte andere resultaten binnen.

Bij de Yale-professor koos 53 procent van de testers voor Google, tegenover 41 procent Bing (6 procent was onbeslist). Ayres trad naar buiten met zijn resultaten en noemde Microsofts Bing-advertenties misleidend en suggereerde zelfs dat Google een rechtszaak tegen Microsoft kon starten. Vanwege deze vorm van bedrieglijke reclame.

Klik voor groot

Microsoft kaatst terug

Maar Microsoft kaatst terug. De Bing-maker trekt de meetmethodes van de universitair docent in twijfel. Gesteund door Matt Wallaert, een gedragspsycholoog werkzaam bij het Bing-team, haalt het nu aan dat Ayres onbekend is met belangrijke meetmethodes in de studies van Microsoft. Welke dat precies zijn maakt het echter niet bekend, schrijft Wallaert op het Bing-blog. De datasets van zijn studie zijn wetenschappelijk en afgeschermd vanwege privacy. Wel stelt de Microsoft-man dat de Yale-test in een gecontroleerde omgeving is gedaan, en dat heeft invloed op de resultaten.

Ayres suggereert op zijn beurt dat Microsoft bij zijn test kiest voor zoekqueries waarvan het weet dat het betere resultaten genereert op Bing. Wallaert zegt dat “dit best kan kloppen omdat Microsoft betere resultaten levert over huidige nieuwsonderwerpen dat Google.” Webwereld zegt: oordeel zelf, en doe dit over een langere periode.