Het initiatief is onderdeel van de 'Unlimited Potential'-strategie om technologische vaardigheden te promoten en computers eenvoudiger toegankelijk te maken in landen met een sterk opkomende markt.

Het softwarepakket bestaat uit Windows XP Starter Edition, Microsoft Office Home en Student 2007, Microsoft Math 3.0, Learning Essentials 2.0 voor Microsoft Office en de Windows Live Mail-desktop. Het pakket is beschikbaar gemaakt voor een selecte groep overheden die hebben beloofd de computers direct door te geven aan studenten. In 2008 wil de softwaregigant uitbreiden naar alle landen met een economie die door de Wereldbank is gedefinieerd als laag of midden inkomen.

De analist Clive Longbottom van technologiebureau Quocirca zegt dat de stap van Microsoft niet puur filantropisch is. "Microsoft moet creatievere manieren vinden om zijn software te distribueren in opkomende markten, waar open-sourcesoftware en Linux al een voet aan de grond hebben." Volgens Longbottom is het een slimme zet van Microsoft om overeenkomsten te sluiten met lokale overheden en organisaties om de software bij studenten en ontwikkelaars te krijgen.