De softwareproducent presenteert op het TechFest 2009-bijeenkomst enkele zaken uit zijn onderzoekslaboratoria. Daaronder bevinden zich ook verbeteringen voor Live Search. Zo krijgt die zoekmachine met Viveri een aparte live proeftuin.

Die dienst gaat deze zomer live. In de tussentijd experimenteert Microsoft met U Rank, een functie waar zoekresultaten door een bijbehorend sociaal netwerk worden gesorteerd. Dat experiment werkt nog niet helemaal vlekkeloos.

Reviews

Daarnaast werken de Microsoft-ontwikkelaars aan diverse andere search-toevoegingen. Op het teamblog noemen zij: Opinion Search, voor de indexering van recensies, tests, reviews, kritieken en andere vormen van opiniecontent. Verder is er Renlifang, een zoeksysteem dat via datamining van websites een profiel kan samenstellen van de meest relevante informatie over een bepaalde entititeit, zoals een persoon of een bepaald product.

Ook aan beeld wordt gewerkt: Color-Structured Image Search, waardoor gebruikers meer op beeld kunnen zoeken in plaats van alleen op zoekwoorden. “Je wilt bijvoorbeeld alleen foto’s van een tijger op een zonnige dag met een blauwe hemel in beeld. Dat type beeld is moeilijk te vinden als je zoekt op ‘tijger’ en nog veel moeilijker als je die zoektocht uitbreidt naar ‘tijger lucht’. Color-Structured Image Search herziet de rangschikking van de zoekresultaten”, blogt vice-president Harry Shum die verantwoordelijk is voor Search Development.

Onbekend

Eerder deze maand is al gebleken dat Live Search in Nederland helemaal ver achter loopt. Kleine spelers als de lokale zoekmachines Vinden.nl en Ilse, maar ook gevallen giganten als Lycos en oer-zoekmachine Altavista zijn bekender dan de zoekmachine van Microsoft.

Live Search is niet bepaald het succes dat Microsoft voor ogen had. Niet alleen is Google nog altijd met grote voorsprong marktleider, op nummer twee staat Yahoo. Daarna volgt met flinke afstand Microsofts zoektechnologie.

Eerder heeft de Windows-producent acties gelanceerd om Live Search te promoten. Daarbij is er in mei vorig jaar ook een programma opgezet dat letterlijk betaling biedt voor het gebruik van die zoekmachine. Websurfers die een product kopen dat ze vinden via Live Search kunnen dan hun aankoopbedrag terugkrijgen. Deze Cashback-actie heeft echter ook weinig succes geboekt.