Nu zijn wel alle functies van het aankomende Office 2010 uit te proberen. Onder de nieuwe functies zit een preview voor verschillende copy&paste-mogelijkheden, een videobewerkingsoptie in Powerpoint, een apart metadatascherm voor elk document, en een 'verbergfunctie' voor eindeloze groepsmailwisselingen in Outlook.

LinkedIn

Daarnaast sluit Office aan op sociale netwerken. Dat betreft weergave binnen Outlook van bijvoorbeeld LinkedIn-informatie. Microsoft presenteert dit als een manier voor bedrijven om meer kennismanagement te kunnen doen. De data van sociale netwerken komt echter niet terecht in de Exchange-mailserver.

De Office-maker praat nog met andere sociale netwerken, zoals Facebook, om die zover te krijgen met een eigen plugin aan te haken op de Office Social Connector. Deze functie is niet aanwezig in de Outlook-webinterface, voor Exchange 2010. Volgens Microsoft zou dat teveel queries opleveren en daarmee de webserver teveel belasten.

Web Apps besloten

De nu vrijgegeven bèta van Office Web Apps, Microsofts langverwachte antwoord op Google Docs, is nog niet helemaal publiek. Het is alleen toegankelijk voor zakelijke gebruikers. Namelijk gebruikers die gelijk ook de bèta van Sharepoint 2010 uitproberen. De pc-uitvoering van Office leunt al zwaar op die collaboration-software.

Toegang tot Web Apps voor consumenten, of eindgebruikers wiens beheerder niet de Sharepoint-bèta draait, volgt ergens begin 2010, vertelt Rob Elsinga van Microsoft Nederland. Hij legt uit dat er nog getest moet worden, voor schaalbaarheid. Inloggen gebeurt via Windows Live. "En we hebben honderden miljoenen Windows Live-gebruikers." Dat zijn er wereldwijd zo'n 500 miljoen, waaronder ook veel gebruikers van im-client MSN (instant messaging) of van webmaildienst Hotmail.

Documentopslag gebeurt voor consumenten in Microsofts cloudstorage SkyDrive, waarbij elke gebruiker 25 GB ter beschikking heeft. Beheerders kunnen die save-optie uitschakelen voor zakelijke gebruikers van Web Apps, die dan hun data kunnen opslaan in Sharepoint. Consumenten krijgen in het gratis Office Web Apps ads voorgeschoteld.

Niet live

Uit een demonstratie door Microsoft Nederland blijkt dat de synchronisatie van online gedeelde Word-documenten niet live gebeurt. Dat gebeurt middels tussentijdse updates. Een tekstdeel dat bewerkt wordt door de ene gebruiker zit dan op slot voor de andere online-gebruiker.

Live-synchronisatie geldt wel voor notitietool OneNote. De webuitvoering van Excel ondersteunt geen online-samenwerking. Over offline werken met Office Web Apps en dan synchroniseren is Microsoft kort: het kan technisch gezien wel, maar "je moet het niet willen".

Microsofts nadruk op collaboration, het nieuwe werken en online & offline werken lijkt dan ook vooral op het reguliere pc-pakket Office te slaan. Het bedrijf noemt in de marketing 'de drie schermen': pc, smartphone en browser. Eerstgenoemde is voor "je beste werk", de tweede voor "de nieuwste informatie" en de derde is voor "plaatsonafhankelijk werken", legt Roemer Visser van Microsoft Nederland uit.

Op smartphones

Naast de pc- en de nieuwe webuitvoering van Office biedt Microsoft ook een proefversie van Office Mobile. Die software is voor smartphones met de nieuwste versie 6.5 van Windows Mobile. De kantoorsoftware komt niet uit voor de veelgebruikte voorgangers 6.0 en 6.1.

Office Mobile zal ook beschikbaar zijn via Microsofts app store voor het eigen mobiele platform. Die Windows Marketplace is vanaf eind deze maand ook toegankelijk voor 6.0 en 6.1, maar dan niet voor de mobiele uitvoering van Office.

Later komt Office Mobile wel uit op het concurrerende platform van Nokia-telefoons. Het is nu nog onbekend wanneer dat is. De twee bedrijven hebben daarover afgelopen zomer een overeenkomst gesloten.

In 2010

In de eerste helft van komende jaar komt Office 2010 op de markt. Dat gebeurt gelijktijdig met de definitieve versies van bijbehorende clientsoftware Visio en Project, maar ook serversoftware Sharepoint 2010, online-software Office Web Apps en webdiensten Microsoft Online Services. Laatstgenoemde hangt samen met Microsofts huidige online-aanbod BPOS (business productivity online suite) voor de zakelijke markt. De software komt iets eerder beschikbaar voor de zakelijke markt dan voor consumenten.

Bij het collaboration-deel hoort wat Microsoft betreft ook de nieuwe versie 2010 van Office Communications Server bij, maar die serversoftware voor zakelijke im (instant messaging) komt pas in de tweede helft van komend jaar. Het is die component die ervoor zorgt dat gebruikers die een Office-document gelijktijdig bewerken elkaar ook kunnen 'zien' en met elkaar kunnen communiceren. Consumenten die via Web Apps documenten met elkaar delen, moeten voor im een andere applicatie gebruiken. Het is nog niet bekend of Microsoft het eigen MSN (officieel Windows Live Messenger) hier aan koppelt.