De analyse van wat gebruikers doen in en met Silverlight-software gebeurt als die code in een browser draait, maar ook erbuiten en zelfs offline. Silverlight doet dienst voor banners, apps, games en soms complete websites. Microsoft wil hiermee Flash van Adobe van de troon stoten. Het werkt daar al drie jaar aan. Adobe heeft voor zijn Flash in september vorig jaar analyticsbedrijf Omniture overgenomen, voor 1,8 miljard dollar.

Effectiviteit meten

Silverlight is niet alleen een Flash-alternatief op het web, maar dient ook als applicatieplatform voor Windows Phone 7. Dat nieuwe smartphonebesturingssysteem van Microsoft komt eind dit jaar uit. De maker biedt nu alvast ontwikkeltools daarvoor en onthult dus ook een analytics-raamwerk. Daarmee kunnen ontwikkelaars en sites het gebruik en daarmee de effectiviteit van Silverlight-software in kaart brengen.

Het raamwerk haakt aan op diverse analysetools, waaronder die van bedrijven als Comscore, Unica en PreEmptive Solutions maar ook van Microsoft-concurrent Google. Deze verschillende analysediensten moeten tegelijk te gebruiken zijn, zonder dat dit het prestatieniveau omlaag haalt.

Open source

Het raamwerk is al ruim een jaar in ontwikkeling, blogt Silverlight-ontwikkelaar Michael Scherotter, die het demonstreerde op de MIX10-conferentie in Las Vegas.

Microsoft geeft de broncode van het Silverlight Analytics Framework (MSAF) vrij via zijn open source-site CodePlex. Dat is dan wel de eigen .com-site en niet de door Microsoft opgezette open source-stichting CodePlex Foundation, die op codeplex.org huist.