Gisteren riep de Consumentenbond op luide toon om 'Vista te boycotten'. Microsoft, enigszins geschrokken van de opzienbarende oproep, gaf vanochtend publicitair tegengas in een overigens al eerder geplande persbijeenkomst.

Algemeen directeur van Microsoft Nederland Theo Rinsema presenteerde voor de verzamelde pers een uitvoerig overzicht van het 'hoe en waarom, context en huidige status' van Windows Vista. Vista is een enorm complex project waar, ook in Nederland, 'jarenlang aan is gewerkt'. "Het is een beetje onze baby", aldus Rinsema.

Maar, zo erkende hij, na de grootschalige introductie is Microsoft 'te stil' geweest, zeker met het bij de hoorns vatten van opborrelde problemen en klachten. En dus onthulde Rinsema een nieuw service-initiatief, www.windowsvistaservice.nl om klanten nóg beter van dienst te kunnen zijn.

Veel problemen en klachten, vooral die met de incompatibiliteit van stuurprogramma's van randapparatuur, zijn een gevolg van de afwegingen die Microsoft heeft gemaakt bij de ontwikkeling van Vista.

Rinsema: "Ik noem het de wip-wap. Enerzijds is er de noodzaak voor achterwaartse compatibiliteit, anderzijds de behoefte voor verbeterde veiligheid en functionaliteit." Microsoft heeft bewust gekozen voor het laatste, met radicale innovatie en een nieuw 'driver-model'. Het gevolg is dat niet alle stuurprogramma's gereed waren of nog steeds niet zijn.

Soms betekent dat nog wachten tot een stuurprogramma beschikbaar is, maar volgens Microsoft werkt nu 96 procent van alle apparaten jonger dan vier jaar met Vista.

Maar om de klanten toch nog beter van dienst te kunnen zijn heeft bedrijf het nu dus WindowsVistaService.nl gelanceerd. Op deze site kunnen consumenten via een drie-stappenplan de meest voorkomende problemen achterhalen en oplossen of desgewenst teruggebeld worden door een Microsoft medewerker.

Een van de belangrijkste eisen van de Consumentenbond, dat particuliere gebruikers die problemen ondervinden met Vista gratis moeten kunnen downgraden naar XP, levert volgens Rinsema geen bijdrage aan het oplossen van het probleem.

"Consumenten die Windows Vista los hebben gekocht hebben meestal nog een XP licentie, en consumenten die een nieuwe PC met Vista hebben aangeschaft hebben een computer in huis die helemaal is geoptimaliseerd voor Vista. Een eventueel probleem met randapparatuur is dan meestal eenvoudiger op te lossen dan de computer te gaan downgraden", aldus Rinsema.

De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Woordvoerder Ewald van Kouwen desgevraagd: "Op bijna alle computers die momenteel in de winkel liggen (met Vista erop) kan XP probleemloos draaien. Grafische kaarten en dergelijke exclusief voor Vista zijn er nog nauwelijks."

Verder laat van Kouwen weten dat er met de nieuwe ondersteuningssite WindowsVistaService.nl wat de bond betreft 'niets nieuws onder de zon is'. "Mensen moeten nog steeds tegen wil en dank een technisch traject in."

De bond roept verder ook nog winkeliers van computerzaken op 'zelf hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen' door bijvoorbeeld een gratis downgrade naar XP aan te bieden in gevallen van Vista moeilijkheden. Van Kouwen: "Dat is pas goede klantenservice."

Over drie maanden hebben Microsoft en de Consumentenbond de volgende 'gespreksronde'.

Update

Volgens de NLCW, de brancheorganisatie van computerwinkels, riekt de actie van de Consumentenbond naar een publiciteitsstunt. "Men roept de winkels op iets te doen, terwijl er niets aan de hand is," zegt NLCW-secretaris Klaassen tegen RTLnieuws.nl.

De NLCW merkt nauwelijks iets van problemen die consumenten zouden hebben met Windows Vista."Er zijn ruim 300 fysieke winkels bij ons aangesloten, maar bij ons bemiddelingsbureau hebben we de afgelopen maanden welgeteld één klacht binnengekregen over Vista. En die is naar tevredenheid afhandeld," aldus Klaassen.