Volgens Bloomberg wil Microsoft een investering doen in locatie- cq local advertisingdienst Foursquare. Dat samen met partner American Express. Een gezamenlijk bod op Foursquare wordt niet overwogen. Foursquare is naar verluidt al enige tijd naarstig op zoek naar meer geld, eventueel van investeringsfondsen die gevraagd worden hun al verstrekte leningen om te zetten in aandelen.

Toegang tot lokale markt

Microsoft zou met de mogelijke investering meer toegang willen krijgen tot mobiele sociale media, filosofeert Bloomberg, terwijl American Express zijn marketing- en loyaliteitsprogramma’s naar sociale media wil exporteren. Foursquares basis in de lokale zakenwereld zou een dergelijke combinatie overigens aantrekkelijk maken. Dat kan door bij het inchecken in restaurants of winkels kortingen te geven bij het gebruik van de creditcard.

Foursquare wil geen commentaar geven, zegt Bloomberg en ook Microsoft houdt de kaken op elkaar. American Express geeft geen commentaar op “geruchten en speculatie”. Niettemin wordt er druk verder gespeculeerd over de opties van Foursquare, onder meer bij Gigaom, dat eigenlijk vindt dat Google veel meer past bij Foursquare en ook vermoedt dat de twee in gesprek zijn.

Foursquare in Google Now?

Foursquare, en dan met name sinds de nieuwe toevoegingen als real-time locatiegerichte aanbevelingen, zou namelijk perfect passen binnen Google Now, meent Gigaom. Yahoo zou eveneens interesse hebben in Foursquare. Maar, zo zegt Techcrunch, het gaat vooral om de integratie met het zoeken. Microsoft wil de informatie vanuit Foursquare naar Bing halen, zodat er een sterkere positie in locatiegebaseerd zoeken ontstaat. Ook Google heeft daar interesse in.

Maar, zo constateert Techcrunch, Bing gebruikt al data vanuit Foursquare en dat zou betekenen dat een investering in het bedrijf moet voorkomen dat concurrenten als Yahoo en Google ermee aan de haal gaan en zo de datastroom naar Bing laten opdrogen. Yahoo gebruikt nu nog wel Bing-technologie, maar is bezig met een eigen nieuwe zoekengine.