Het gaat om Google’s aankoop van de online reissoftwaremaker ITA. Microsoft heeft zich aangesloten bij Fairsearch.org. De site is een protest tegen de koop van Google en wil de Amerikaanse regering overhalen om iets te doen. Volgens het protestfront krijgen klanten namelijk minder keuze in het online boeken van reizen en leidt het tot hogere prijzen wanneer de overname doorgang vindt.

ITA maakt de reistechnologie QPX. Deze software wordt door Microsoft nu bijvoorbeeld gebruikt door de online reisdienst van Bing. 1 juli 2010 maakte Google bekend dat het ITA wil kopen.

Oude vijanden maken nieuwe vrienden

Eén van de leden van Fairsearch.org is de online autoverhuur-, vlucht en reisboer Kayak. Dit bedrijf klaagde eerder dat de reisdienst van Bing te veel op die van Kayak leek. Microsoft meldde destijds dat het in gesprek was met Kayak.

Andere medestanders van de protestgroep zijn Expedia.com, Hotwire, TripAdvisor, Farelogix and Sabre Holdings met het merk Travelocity. Zuji, Level.com en Foundem zijn samen met Microsoft de nieuwe toetreders van Fairsearch.org. Het collectief heeft laten weten dat het feit dat nieuwe leden toetreden “een teken is dat de wereld zich steeds meer zorgen maakt om de gevolgen van de Google-ITA deal voor online reisklanten."

Oneerlijke concurrentie

Fairsearch.org beweert dat de overname van ITA door Google ervoor zorgt dat het bedrijf de controle krijgt over de software die “de meeste concurrenten gebruiken voor hun reiszoeksysteem. Google zou hierdoor de online reismarkt kunnen manipuleren en domineren.” Dit zal volgens Fairsearch.org leiden tot hogere prijzen, minder keuze en ook minder innovatie in de online reisbranche.