Dat stelt Thomas Rubin, chief intellectual property van Microsoft. Hij roept Britse uitgevers op om hun businessmodel drastisch om te gooien en een einde te maken aan het leveren van gratis content.

Rubin bij deed zijn oproep ten overstaan van de UK Association of Online Publishers.

Hij is van mening dat online uitgevers een manier moeten vinden om een eerlijke prijs moeten vinden voor hun content en moeten strijden tegen de huidige opvatting dat content altijd gratis moet zijn. Rubin gelooft dat er op die manier vanzelf een eerlijk businessmodel zal ontstaan, dat gezonder is dan het huidige.

Google boosdoener

Rubin wijst daarbij vooral de vinger naar Microsoft concurrent Google, dat afgelopen juli aangaf jaarlijks meer dan 100 miljoen dollar te verdienen met Google News. Marissa Mayer, vice president bij Google, gaf aan dat Google News die waarde vertegenwoordigt voor het bedrijf, ondanks het feit dat de content gratis is en dat er geen reclame-uitingen op de pagina's te vinden zijn.

De waarde zou dan ook worden verkregen door het feit dat de mensenmassa die Google News bekijkt, daarna doorstroomt naar de zoekmachine, waar wél advertenties staan.

Fout businessmodel

Volgens Rubin kan het nooit de bedoeling zijn dat een dergelijk businessmodel de toekomst is van de uitgeverswereld. "Ik denk dat we het huidige businessmodel moeten laten varen, en nieuwe businessmodellen moeten ontwerpen die ervoor zorgen dat de vervaardiging van kwalitatieve content gewaarborgd blijft."

Daarnaast vertelde Rubin dat het concept van gratis content in zijn ogen een rampzalig scenario is geworden: "Kranten hebben een grote fout begaan door het businessmodel te adopteren waarbij content gratis wordt weggegeven in ruil voor advertenties. Aan het eind van de jaren 90 hadden alle kranten hun content gratis online staan en nu, tien jaar later, legt de ene na de andere krant het loodje. Meer bewijs is er niet nodig en ik durf te beweren dat gratis content niet werkt. Sterker nog, het is een ramp gebleken voor alle kranten."

ACAP: controle over zoekmachines

De oplossing ligt volgens Rubin deels in Automated Content Access Protocol (ACAP), een project waarbij een centrale verzamelplaats wordt ontwikkeld voor de rechten op content. Bij een dergelijke systeem moeten uitgevers samenwerken om uiteindelijk samen de vruchten daarvan te plukken. Bovendien behelst ACAP een alternatief protocol om toegang van zoekmachines tot content te beperken, een soort uitgebreide versie van Robots.txt.