Microsoft rapporteerde cijfers over het eerste kwartaal van het fiscale jaar dat op 30 september eindigde. Op een omzet van 15 miljard dollar maakte de onderneming 4,3 miljard dollar (zo'n 3,5 miljard euro) winst, twee procent meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

Sterk onderdeel in de winstgroei was het succes van de Entertainment-divisie (Games en Devices) dat maar liefst 178 miljoen dollar in het laatje bracht. Ook de verkoop van zakelijke software deed het goed en leverde 1,2 miljard dollar op.

Online problemen

Toch zijn de cijfers niet alleen rozengeur en maneschijn, want het bedrijf heeft moeite met het winst halen uit online dienstverlening, zoals bijvoorbeeld Windows Live! Het bedrijf zag het verlies in die hoek bijna verdubbelen tot 480 miljoen dollar, terwijl de advertentie-inkomsten maar met 15 procent stegen.

Die vaststelling is zorgwekkend voor het bedrijf dat sterk inzet op juist online dienstverlening om daar groei uit te halen nu verkopen op software onder druk staan van concurrentie. Toch heeft het bedrijf een duidelijke schuldige en wijst vooral naar de groeiende kosten voor het gebruik van datacenters.

Last van recessie

Het concern denkt ook last te krijgen van de recessie en verwacht minder groei. Om de kosten te beteugelen wil het bedrijf kalm aan gaan doen met het aannemen van personeel, gaan bezuinigen op de marketingbudgetten en kijken hoe er minder geld in het datacenter wordt uitgegeven.